در حالی که ارائه کد رهگیری در تمامی معاملات مسکن طبق قانون اجباری و الزامی شده اما هستند هنوز مشاورانی که حاضر به ارائه کد رهگیری به مستاجران خود نیستند.

دریافت کد رهگیری

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بازار دریافت کد رهگیری این روزها در بسیاری از مشاوران املاک داغ شده و همین امر خود باعث سو استفاده بسیاری از دلالان و سوداگران این بازار شده است به طوری که در حال حاضر شاهدیم که بسیاری از مشاوران املاک کد رهگیری به مشتریان نمی‌دهند.

پس از درج خبری در خصوص مشکلات دریافت کنندگان وام ودیعه مسکن تاکنون چندین مورد از تخلفات مشاوران املاک به گوش ما رسیده که در این خصوص هم اتحادیه املاک هشدارهای را به اصناف خود مبنی بر پلمپ واحد را داده است، اما با این وجود باز هم شاهد ارائه کدهای رهگیری صوری و همچنین دریافت مبالغ هنگفت در این بخش هستیم.

مشکلات مستاجران درخصوص دریافت کد رهگیری

مشکل ضامن برای دریافت کد رهگیری یکی دیگر از اصلی‌ترین مشکلات مستاجران و وام گیرندگان ودیعه مسکن هست که تاکنون بانک مرکزی هیچ پاسخی در این خصوص نداده است.

به نظر می‌رسد در بسیاری از بانک‌ها علاوه بر آنکه وام گیرندگان باید دو ضامن رسمی و کارمند بیارند باید چک و سفته چند میلیون تومانی هم بیاورند که این خود باعث گلگی و ناراحتی بسیاری از مستاجران شده است.

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازیگفت: بانک مرکزی باید تمامی این موضوعات را پیگیری کند و در حال حاضر هم وزارت راه و شهرسازی پیگیری و مکاتبات لازم برای پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها و شعب مختلف را انجام می‌دهد.

وی همچنین گفت: کد رهگیری یک تکلیف قانونی است و طبق قانون باید برای تمامی قراردادهایی که در مشاور املاک منعقد می‌شود کد رهگیری صادر شود.

او با بیان اینکه اگر در گذشته کد رهگیری یک انتخاب بوده است، گفت: در حال حاضر دریافت کد رهگیری یک اجبار شده و باید این موضوع در تمامی معاملات رعایت شود.

همچنین عبدالله اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک استان تهران گفت: دریافت کد رهگیری برای تمامی مشاوران املاک دارای هزینه است، اما نباید به هیچ عنوان مشاوران املاک در هنگام عقد قرارداد اجاره، هزینه‌ای بابت ارائه کد رهگیری دریافت کنند و از سوی دیگر دادن کد رهگیری برای مستاجر الزامی است.

او ادامه داد: زمانی که قراردادی بسته می‌شود هر دو طرف باید کمیسیون مشاوران املاک را پرداخت کنند، اما این به معنای آن نیست که هزینه دیگری بابت ارائه کد رهگیری به مشاوران املاک پرداخت کنند.

پیشنهاد مطالعه : مطلب «برنامه جدید برای دهک های یک تا ۵» از مجله ملکی دلتا بخوانید.