امیر زاغیان امروز در خصوص  آمار خانه‌های خالی در اصفهان، گفت: در مناطقی با تراکم مسکونی بالا که عمدتا در جنوب شهر اصفهان است، حدود ۳۲ درصد خانه های آپارتمانی خالی است که اصلی ترین قانون مالیات بر خانه های خالی بازگردندان این آپارتمان ها به چرخه بازار عرضه و تقاضا مسکن است.

مالیات بر خانه‌های خالی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، امیر زاغیان امروز در خصوص مستاجران این استان عنوان کرد: در حال حاضر آمار رسمی از  تعداد مستاجران در اصفهان نداریم و این آمارها هر پنج سال یک بار توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شود.

زاغیان درباره قیمت مسکن نیز گفت: قیمت مسکن متاثر از دو موضوع زمین و مصالح ساختمانی است که زمین در حوزه وزارت راه و شهرسازی و ‌مصالح به حوزه صنعت و اقتصاد برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: اگر به سرعت تصمیم‌گیران حوزه‌های شهرسازی به داد حوزه مسکن نرسند ‌و مسکن‌های کم متراژ به تایید شورای عالی شهرسازی نرسد به طور قطع با ناهنجاری‌های سکونتی مواجه خواهیم شد.

مالیات بر خانه‌های خالی

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در حال حاضر به صورت رسمی حد نصاب واحدهای مسکونی در اصفهان بین ۶۰ تا ۷۰ متر است، اما امروز زوج‌های جوان به دنبال واحدهای ۲۰ متری هستند.

زاغیان با اشاره به اینکه مهم‌ترین سیاست دولت، خانه دار شدن خانه اولی هاست، گفت: اگر به دنبال اجرای این سیاست هستیم باید متراژ مطلوب خانه اولی‌ها را تغییر دهیم و به سمت متراژ پایین‌تر بریم ‌و شورای عالی شهرسازی باید نسبت به تغییر متراژ خانه‌ها بازنگری کند.

وی درباره سیاست ساخت یک میلیون مسکن در سال اظهار کرد: همواره سهم استان اصفهان از این عدد در کشور بین ۶ تا ۸ درصد است.

او توضیح داد: اگر یک میلیون مسکن در سال تولید شود، عرضه و تقاضا متعادل می شود، البته متولی ساخت مسکن تنها دولت نیست و انبوه‌سازان، تعاونی‌های مسکن، مالکین و … نیز باید به این حوزه ورود کنند و با توجه به اینکه بازه زمانی تولید مسکن، بیش از دو سال است، باید هر دو سال یک بار دو میلیون مسکن در کشور ساخته شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «طوقچی، محله‌ای ارزان قیمت در اصفهان» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.