رییس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه باید دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی به خصوص فولاد و سیمان قطع شود، گفت: حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت از دست آنها ممکن نیست.

الزامات ساخت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در “نشست ویژه بررسی الزامات ساخت مسکن” با حضور مدیران و کارشناسان تراز اول حوزه مسکن، گفت: تهیه مسکن همواره یکی از دغدغه‌های جدی مردم بوده و امروز نه تنها خرید مسکن، که اجاره آن هم در شهرهای بزرگ و حتی شهرهای کوچک‌تر به آرزویی دست‌نیافتنی برای مردم تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه گرانی مسکن یک مشکل ریشه‌ای در ایجاد آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و حاشیه‌نشینی است، افزود: در مقطعی ساخت مسکن مهر جریان مؤثری در عرصه ساخت مسکن و خانه‌دار شدن اقشار محروم به راه انداخت اما متأسفانه به جای اصلاح ایرادات طرح مسکن مهر، در دوره اول دولت فعلی، این طرح رسماً تعطیل شد. البته در دوره بعدی این نگاه تغییر کرد و تلاش شد مسکن مهر با رفع نقایص تکمیل شود.

رئیس جمهور منتخب خاطرنشان کرد: مردم در موضوع ساخت مسکن مهر طرف حساب خود را دولت می‌دانند و هنگام قضاوت درباره عملکرد دولت در این زمینه، تفاوتی بین دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم قائل نیستند. لذا دولت باید به تعهدات پایبند باشد مگر آنکه در موارد استثنا زیانی فاحش و جدی متوجه منافع عمومی باشد.

حجت الاسلام رئیسی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نیز باید متقابلاً متعهد به کار با کیفیت باشد، اظهار داشت: دولت باید از یک سو میدان را برای فعالیت بخش خصوصی در زمینه مسکن و دیگر عرصه‌ها هموار کند و از سویی با هدایت و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی و اعمال نظارت مؤثر از حقوق مردم دفاع کند.

الزامات ساخت مسکن

طرح اقدام ملی مسکن با قدرت ادامه می‌یابد

وی با تاکید بر اینکه باید الزامات ساخت مسکن از جمله نیاز دقیق مناطق مختلف کشور و نیز ظرفیت‌های موجود برای رفع این نیاز به طور دقیق احصا شود، اظهار کرد: اقدامات در حال انجام برای ساخت انبوه مسکن از جمله ساخت ۵۳۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن باید با قوت ادامه یابند. اقدامات جدید هم باید با بهره‌گیری از تجارب گذشته و در نظر گرفتن تمام جوانب به شکلی انجام شود که گامی مؤثر در مسیر حل مشکلات مردم باشند.

رئیس جمهور منتخب تصریح کرد: باید با روحیه جهادی تلاش کنیم زمین برای ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال در محدوده شهرها و روستاها با فوریت و بدون تأخیر تأمین شود. اگر در این زمینه ابهام قانونی هم وجود دارد باید با توجه به انگیزه بالای نمایندگان مجلس هر چه سریع‌تر این ابهامات را برطرف کرد.

باید دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی قطع شود

حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که پرداخت تسهیلات مسکن بهتر است در یک بانک تخصصی انجام شود که هم مردم با چارچوب عملکرد آن بیشتر آشنا هستند و هم امکان کنترل و نظارت دقیق‌تر بر پرداخت این تسهیلات وجود خواهد داشت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای تعدیل هزینه‌ها و تسهیل و تسریع در ایجاد الزامات ساخت مسکن باید دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی به خصوص فولاد و سیمان قطع شود، گفت: حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت از دست آنها ممکن نیست. اگر فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن کنترل نشود شیرینی ساخت مسکن برای مردم از بین می‌رود.

مطالعه بیشتر: مطلب «نرخ تورم مسکن در تیرماه اعلام شد» را در سایت ملکی دلتا بخوانید.