نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، گفت: دلالان بازارهای رهن و اجاره در سایت‌های اینترنتی مشغول به قیمت‌سازی‌ کاذب هستند که اینکار مانع کاهش قیمت خانه می‌شود.

دلالان بازارهای رهن و اجاره

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، اسماعیل حسین زهی در رابطه با جولان دلالان در بازارهای رهن و اجاره مسکن گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش سرسام آور قیمت مسکن، ستاد کرونا با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، مصوبه‌هایی برای حمایت از مستاجران در نظر گرفته که مهمترین آنها ایجاد سقف برای افزایش اجاره بها و عدم ارائه حکم تخلیه به صاحب‌خانه‌هایی که اجاره‌های غیر متعارف می‌گیرند.

وی با بیان اینکه تاکنون بخش عمده‌ای از رای پرونده‌های ارجاعی به شوراهای حل اختلاف در خصوص دعاوی موجر و مستاجر، به نفع مستاجران بوده است، اضافه کرد: علی رغم تمامی مصوبات حمایتی ستاد ملی مقابله با کرونا راه‌های زیادی برای فرار از این قوانین وجود داشته لذا از صاحبخانه‌ها می‌خواهیم در این شرایط نامساعد شیوع ویروس کرونا بیش از گذشته با مستاجران خود تعامل داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قانون مالیات بر خانه های خالی نیز در مرحله اجرا قرار داشته که با عملیاتی شدن کامل آن و عرضه خانه های خالی احتکار شده توسط سوداگران به بازار تا حدوی با کاهش قیمت مواجه خواهیم شد. از طرفی هم برخی دلالان بازارهای رهن و اجاره با ورود به سایت های خرید و فروش اینترنتی و ایجاد قیمت کاذب در صدد افزایش قیمت‌ها هستند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنگاه‌های معاملات مالکی نیز بازار مسکن را خالی از نظارت دیده و ضمن همراهی با دلالان برای سود بیشتر مانع کاهش قیمت مسکن می‌شوند. از این رو مراجع قضایی باید با همکاری پلیس فتا با جدیت به این موضوع ورود کرده و جلو این دلال بازی ها را بگیرند.

مطالعه بیشتر: مطلب «نفوذ فایل فیک به استارت‌آپ‌های مسکن» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.