ستاریان، تحلیلگر ارشد حوزه مسکن گفت: رکود فعلی بازار مسکن نوعی حالت انتظار از سوی کنشگران املاک برای رسیدن به شرایط باثبات سیاسی است و اگر ثبات سیاسی اتفاق بیافتد باز هم قیمت‌ها در بازار مسکن صعودی خواهد بود.

بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، قیمت مسکن رکورد‌های عجیبی را به ثبت رسانده، اما در عین حال تنها بازاری بوده است که تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین قرار نگرفته و ریزش نداشته است.

در شرایطی که انتخاب بایدن به ریاست جمهوری امریکا موجب سقوط قیمت طلا و دلار شد و پیش از آن بازار سرمایه سقوط بی‌سابقه شاخص کل را تجربه کرده بود، قیمت‌ها در بازار مسکن تکان نخورد.

در این میان، بورس سال گذشته همین زمان، رکورد عبور شاخص کل از ۲ میلیون واحد را شکسته بود، اما به سراشیب افتاد و تا کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ریزش کرد. اما، مسکن همچنان صعودی ماند و جز نوسان‌های جزئی، سقوط قیمت را تجربه نکرد.

میانگین سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن در ۴ ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۱ درصد و متوسط رشد ماهانه قیمت در ۴ ماهه امسال ۰.۸ درصد است که ۱۳.۷ برابر امسال محسوب می‌شود!

بازار مسکن

بازار مسکن مشکل عرضه و تقاضا دارد

بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر ارشد حوزه مسکن هم رکورد قابل توجه دیگری از قیمت مسکن آورده و گفته است: در ۳۰ سال گذشته قیمت طلا و دلار حدودا ۱۸۰ برابر شده در حالی که مسکن ۱۲۰۰ برابر شده است که نشان می‌دهد این بخش ذاتا ظرفیت دارد و علت اصلی آن کمبود عرضه نسبت به تقاضاست.

به گفته ستاریان حدود پنج میلیون کسری مسکن داریم و هم اینکه اگر دولت جدید بخواهد راه ۵۰ سال گذشته را در بخش مسکن برود همین وضعیت ادامه پیدا می‌کند.

ستاریان تاکید کرده است: در ۵۰ سال گذشته هیچ وقت قیمت مسکن پایین نیامده است و بازار مسکن در مقاطعی راکد بوده، اما رکود تورمی نهفته داشته است. به این معنی که در مقاطع رکود، قیمت‌ها مثل یک فنر جمع شده و بعد در زمان رونق، پرش کرده است.

این تحلیلگران ارشد حوزه مسکن به کسانی که نیاز مصرفی در حوزه مسکن دارند، توصیه می‌کنند که بدون فوت وقت و هرچه زودتر مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند.

مطالعه بیشتر: مطلب «مستاجران تهرانی چه خانه‌هایی را می‌پسندند؟» در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.