قرارداد رهن و اجاره یکی از مهم‌ترین قراردادهایی است که بین افراد بسته می‌شود اما احتمال رخ دادن اختلافاتی همچون تاخیر در بازدگرداندن ودیعه از سوی صاحبخانه نیز وجود دارد.

نحوه پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه

تاخیر در پس دادن ودیعه از سوی موجر (صاحبخانه) یکی از مشکلاتی است که دامن‌گیر مستاجر خواهد شد؛ در این مقاله «مجله ملکی دلتا» نحوه پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه را شرح خواهد داد.

رهن یا ودیعه به مبلغی گفته خواهد شد که به هنگام عقد قرارداد از طرف مستاجر به صاحبخانه (موجر) پرداخت می‌شود. مستاجر این مبلغ را به عنوان قرض‌الحسنه و تضمین اجاره ملک، به مالک می‌دهد.

روش پرداخت ودیعه به موجر می‌تواند به صورت نقد، در قالب چک و یا عرف باشد. در صورتی که در زمان عقد قرارداد از اصطلاح ودیعه به جای قرض‌الحسنه استفاده شود، موجر حق استفاده از این ودیعه یا امانت را نخواهد داشت و در صورت استفاده، به جرم خیانت در امانت مورد تعقیب کیفری قرار خواهد گرفت.

اقدامات لازم برای پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه

اقدامات لازم برای پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه

راهکار اول این است که مستاجر می‌تواند تا زمان بازپرداخت ودیعه از طرف موجر، ملک را ترک نکند.

راهکار دوم که یک راهکار قانونی است، تقدیم دادخواست تحت عنوان مطالبه وجه به مرجع قضایی و شورای حل اختلاف است.

به یاد داشته باشید که زمانی می‌توانید از راهکار دوم برای بازپس گرفتن ودیعه خود اقدام کنید که شما ملک را ترک کرده باشید.

پس از ابلاغ اجراییه به موجر مدت 30 روز فرصت استرداد ودیعه داده خواهد شد و در صورت عدم پرداخت برای موجر محکومیت‌های مالی، حکم جلب و یا نسبت به توقیف اموال حکم صادر خواهد شد.

از زمان دیرکرد استرداد ودیعه تا روز پرداخت، جریمه دیرکرد توسط کارشناس دادگستری با توجه به میزان تورم و وجه ودیعه قابل محاسبه است.

در نظر داشته باشید بسته به میزان مبلغ ودیعه شما مرجع صالح مشخص خواهد شد؛ یعنی برای استرداد ودیعه کمتر از 20 میلیون تومان شورا حل اختلاف مرجع قضایی است و برای مبلغ بیش از 20 میلیون تومان دادگاه محل اقامت رسیدگی خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه :مطلب «قرارداد اجاره‌ای که شما را صاحبخانه می‌کند» را در سایت ملکی دلتا مطالعه نمایید.