مدیر معاملات آژانس 2*2 دلتا شرایط فعلی بازار مسکن را «بلاتکلیف» توصیف کرد و ادامه داد: در حال حاضر کسی نمی‌تواند چشم‌انداز بازار مسکن را ترسیم کند.

بازار مسکن

مهران خدارحیمی در گفتگو با «مجله ملکی دلتا» عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از مردم به دلیل بلاتکلیفی در بازار مسکن تمایلی به خرید و فروش مسکن ندارند و جذب بازارهای موازی دیگری همچون بازار سکه، ارز دیجیتال، طلا، دلار، خودرو و … شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از سرمایه در بازار مسکن از تهران فرار کرده است. بخشی از این سرمایه یا به خارج از کشور مانند ترکیه، گرجستان و ارمنستان رفته و یا بخشی از آن در مناطق شمالی کشور در حال جابه‌جا شدن است.

مدیر معاملات آژانس 2*2 دلتا ابزار کرد: هم اکنون بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران بخش مسکن که باعث رونق اقتصادی در این بازار بودند به اصطلاح دلال‌ها، از بازار مسکن خارج شده‌اند و در بازارهای موازی اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بازار مسکن

به کار آمدن دولت جدید و تأثیر آن در بازار مسکن

مهران در ادامه توضیح داد: بنده پنج دوره ریاست جمهوری را در این صنف دیده‌ام. معمولاً دوره اول و سال اول دولت، باعث افزایش قیمت مسکن و پیرو آن افزایش خرید و فروش می‌شود. تجربه ثابت کرده است هر زمان مسکن گران می‌شود خرید و فروش رونق بیشتری می‌گیرد و از رکود خارج می‌شود.

خدارحیمی عنوان کرد: اما این دوره به نظر بنده شرایط متفاوت‌تر است و هنوز چشم‌انداز روشنی نمی‌توان برای این بازار ترسیم کرد.

وی می‌گوید: در حال حاضر قیمت مسکن به شدت افزایش داشته و از سمت دیگر بازارهای موازی خیلی جذاب‌تری ایجاد شده است.

مهران به افزایش قیمت ساخت‌وساز مسکن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ما بازار ساخت‌وساز را رصد می‌کنیم، می‌بینیم که قیمت مصالح ساختمانی در ساخت‌وساز به صورت مستمر در حال افزایش است که همین موضوع باعث افزایش تمام شده قیمت مسکن شده است.

قسمت دوم این گفتگو در روزهای آتی در سایت مجله ملکی دلتا منتشر می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «باید دست بانک‌ها از بازار مسکن کوتاه کرد» را در سایت ملکی دلتا بخوانید.