x تبلیغات
املاک دلتا

مقایسه اجاره‌نشینی در مناطق روستایی و شهری

 در مناطق روستایی کشور درصد اجاره‌نشینان به 5 درصد هم نمی‌رسد، این در حالیست که در شهرهای کشور به طور میانگین تنها 68 درصد جمعیت مالک واحدهای مسکونی خود هستند.

اجاره نشینان

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بنا به آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نزدیک به 23 درصد جمعیت شهری کشور در سال 99 مستأجر هستند و بالغ بر 8 درصد جمعیت شرایطی به جز مالک یا اجاره‌نشین بودن دارند. این در حالیست که در روستاها بالغ بر 86 درصد از جمعیت مالک واحدهای محل سکونت خود هستند.

در ادامه گزارش به بررسی دقیق تر نحوه تصرف مسکن در مناطق شهری و روستایی در 6 سال گذشته پرداخته شده است.

وضعیت مستأجران در مناطق شهری

در سال 99 وضعیت نحوه تصرف مسکن برای خانوار شهری بدین شکل بوده است که 68.4 درصد مالک محل سکونت خود بوده و 22.9 درصد نیز در محل سکونت خود مستأجر بوده‌اند، بقیه نیز نحوه تصرف مسکن‌شان به غیر از این دو حالت است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که درصد مستأجرین در مناطق شهری کشور به طور متوسط کاهش پیدا کرده و از 24.2 درصد در سال 94 به رقم فعلی 22.9 درصد در سال 99 رسیده است.

البته از سال‌های 94 تا 99 روند اجاره‌ نشینان در مناطق شهری همواره نزولی نبوده است. به عنوان مثال در سال 97 در شهر ها بالغ بر 26 درصد اجاره‌نشین بوده‌اند. این ارقام مربوط به میانگین کل کشور بوده و یقینا در شهرهای بزرگ مانند تهران به دلیل گران بودن مسکن، درصد اجاره‌ نشینان بسیار بالاتر است.

اجاره نشینان

اجاره‌نشینی 5 درصدی در روستاها

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطق روستایی کشور تعداد اجاره نشینان حتی به 5 درصد هم نمی‌رسد. وضعیت نحوه تصرف مسکن در روستاها در سال 99 بدین شرح است که 86.4 درصد مالک محل سکونت خود و 4.9 درصد نیز اجاره‌نشین هستتند. بالغ‌بر 8 درصد جمعیت روستاییان کشور نیز وضعتی به غیر از این دو حالت دارند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که در مناطق روستایی بر خلاف مناطق شهری در طول 5 سال گذشته درصد اجاره نشینان افزایش داشته است.

درصد مستأجران در روستاهای کشور از 4.7 درصد در سال 94 به 4.93 درصد در سال 99 رسیده است. ارزان بودن ملک در مناطق روستایی عمده‌ترین دلیل پایین بودن جمعیت اجاره‌نشین در روستا‌ها است. همچنین درصد کسانی که در روستا وضعیتی به غیر از مالک یا مستأجر دارند از شهرها بالاتر است، این موضوع تا حدودی می‌تواند نگران‌کننده باشد.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت اجاره در محله سردار جنگل» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دلالان به بازار مسکن بازگشتند!

 مدیر معاملات آژانس 2*2 دلتا با بیان اینکه در چند هفته اخیر دلالانی که از بازار مسکن خارج شده بودند، مجدد به بازار بازگشته‌اند، گفت: همین موضوع در کنار افزایش قیمت مصالح ساختمانی، می‌تواند منجر به افزایش قیمت مسکن در آینده نزدیک شود.

افزایش قیمت مسکن

آرین امینی مدیر معاملات آژانس 2*2 دلتا در گفتگو با خبرنگار «مجله ملکی دلتا» در تشریح زمزمه افزایش قیمت مسکن و وضعیت معاملات در چند هفته اخیر توضیح داد: تعداد قراردادهای ملکی در چند هفته اخیر به نسبت افزایش داشته است اما از لحاظ قیمتی تغییر خاصی نداشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: زمزمه گران شدن مصالح ساختمانی و از سوی دیگر افزایش قیمت دلار، سکه و ارز در یک هفته اخیر باعث شده مردم با سرعت بیشتری وارد بازار مسکن شوند.

امینی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی در چند ماه آینده تاثیر واقعی خود را بر بازار مسکن خواهد گذاشت، بیان کرد:  مردم در برخی از مقاطع مانند (محرم و صفر) بنا بر اعتقاداتی که دارند از بازار عقب می‌کشند؛ همین موضوع باعث خواهد شد تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی دیرتر نمایان شود.

افزایش قیمت مسکن

زمزمه افزایش قیمت مسکن و تاثیر آن در بازار

مدیر معاملات آژانس 2*2 دلتا ابراز کرد: از فرودین‌ماه به بعد هیچکدام از دلالان مسکن وارد بازار مسکن نمی‌شدند، اما در دو هفته اخیر همه آنها دوباره به بازار مسکن برگشته‌اند. طبیعتا زمانی که این خرید‌ها انجام می‌شود دو تا سه ماه آینده شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در چند هفته اخیر بیشتر معاملات ملک با سن متوسط 6 تا 15 سال انجام شده است، خاطرنشان کرد: مردم ما زمانی که زمزمه گرانی می‌شود، وارد بازار می‌شوند. طبق همین روال، با زمزمه مجدد افزایش قیمت مسکن دوباره مردم در حال ورود به این بازار هستند.

او افزود: این در حالی است که در فروردین، اردیبهشت و خردادماه بازار مسکن برای خرید ملک مطلوب‌تر بود، اما به واسطه اینکه ممکن است بازار مسکن کاهش قیمت بیشتری داشته باشد تعلل کردند.

امینی عنوان کرد: اما از اواسط تیرماه بازار مسکن متفاوت‌تر شد چرا که مشتری‌های بیشتری وارد بازار شدند. مشتری‌هایی که کیفیت بهتری داشتند چرا که به قصد خرید وارد بازار مسکن شده بودند.

مطالعه بیشتر: مطلب «مصالح ساختمانی، قیمت مسکن را صعودی می‌کند» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

مصالح ساختمانی، قیمت مسکن را صعودی می‌کند

 عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن می‌گوید: نبود نظارت توسط سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان موجب شده تا وضع نابسامان کنونی در بازار مصالح ساختمانی حاکم باشد.

فروش مصالح ساختمانی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، محمدعلی ربانی، عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن در این رابطه گفت: قیمت مصالح ساختمانی تاکنون کاهش نیافته و حتی قیمت برخی از مصالح ساختمانی در کشور مانند میلگرد از قیمت‌های جهانی بالاتر است.

وی در ادامه افزود: با توجه به شیب تندی که گرانی مصالح در پیش‌ روی خود دارد، انتظار می‌رود قیمت مصالح ساختمانی در سال 1400 رو به افزایش باشد.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه عوامل متعددی در هزینه‌های ساخت مسکن موثر است، تصریح کرد:‌ «بعد از گرانی زمین، دومین عامل رشد بی‌سابقه مسکن «گرانی مصالح ساختمانی» است.

او تاکید کرد: تا زمانی که مصالح ساختمانی با نرخ متعادل و قابل قبولی به دست سازنده و مصرف‌کننده برسد می‌توان قیمت مسکن را نیز مدیریت کرد در غیر این صورت با افزایش و نوسانات بازار دلار و عدم مدیریت برخی مسائل قیمت هزینه‌های تولید مسکن نیز بالا می‌رود.

بازار مصالح ساختمانی

ربانی عنوان کرد: قیمت میلگرد در بازار از نرخ‌های جهانی بالاتر است و قیمت جهانی آن حدود 3 هزار تومان ارزان‌تر است این در حالی است که میلگرد در بورس عرضه می‌شود، اما با وجود عرضه در بورس فضایی رانتی وجود دارد که موجب شده قیمت این محصولات برای تولیدکنندگان داخلی بیش از نرخ‌های جهانی تمام شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که قیمت مواد اولیه آهن و فولاد در کشور با  انرژی ارزان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، اما مافیا در بسیاری از بازارهای کالایی از جمله بورس کالا، موجب شده  تا کارخانه‌ها وضعیت بازار را در دست بگیرند.

مطالعه بیشتر: مطلب «رکورد قیمت مسکن شکسته شد!» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن

 قیمت اوراق مسکن نسبت به دو هفته قبل تقریبا ثابت مانده است و زوج های تهرانی می توانند با پرداخت ۲۸ میلیون و ۶۰۸ هزار تومان، وام ۲۴۰ میلیون تومانی بگیرند.

قیمت اوراق مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین‌ماه ۶۱ هزار و ۲۰۰، در اردیبهشت ماه ۶۰ هزار و ۶۰۰ و در خرداد سال ۱۳۹۹، ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دارند. هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیرماه سال گذشته با قیمت ۶۰ هزار و ۸۰۰تومان، در مردادماه ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان و در شهریورماه ۶۰ هزار  و ۴۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

این اوراق در هر کدام از ماه های مهر، آبان‌ و آذرماه سال ۱۳۹۹ نیز به ترتیب ۵۹ هزار و ۷۰۰ تومان، ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان و ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دارند.

اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ سال گذشته با قیمت ۶۰ هزار تومان، در بهمن‌ماه با قیمت ۶۰ هزار و ۱۰۰ تومان و در اسفندماه با قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود.

قیمت اوراق مسکن در سه ماه نخست سال جاری

این اوراق در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ با قیمت ۵۹ هزار و ۹۰۰، در اردیبهشت سال جاری با قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ و در خردادماه سال جاری نیز با قیمت ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود که این گزارش بر اساس قیمت خردادماه نوشته شده است.

قیمت اوراق مسکن

قیمت اوراق برای مجردها و متاهل‌های تهرانی

براین اساس، با توجه به این‌که مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله می‌شود، برای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومانی، ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان می‌شود.

همچنین با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق به مبلغ چهار میلیون و ۷۶۸ هزار تومان خریداری کنند مجموع هزینه خرید اوراق به ۱۶ میلیون و ۶۸۸ هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۲۳ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه چهار میلیون و ۷۶۸ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند در مجموع باید ۲۸ میلیون و ۶۰۸ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ۸۰ میلیون تومان رسیده است که برای آن باید ۱۶۰ برگه خریداری شود که هزینه آن ۹ میلیون و ۵۳۶ هزار تومان است.

این وام برای سایر مناطق شهری ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که باید برای آن ۱۲۰ برگه خریداری شود که هزینه آن هفت میلیون و ۱۵۲ هزار تومان می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «سرگردانی متقاضیان در سامانه مسکن ملی» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

رکورد قیمت مسکن شکسته شد!

 رئیس جمهوری منتخب، عرضه یک میلیون واحد مسکونی در سال را برای تعادل‌بخشی به بازار مسکن مطرح کرده است، وعده‌ای که اما و اگرهای بسیاری در مسیر اجرای آن وجود دارد.

متوسط قیمت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، حسام عقبایی نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد:‌ دولت جدید اعلام کرده است که برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی و افزایش 4 میلیون واحدی طی 4 سال ریاست جمهوری آینده را در دستور کار دارد که یک برنامه میان‌مدت است و اگر با شروع به کار دولت هم کار ساخت آغاز شود، ورود این واحدهای جدید ساخته شده به بازار عرضه حدود یک تا یک ونیم سال زمان می‌برد.

وی در ادامه عنوان کرد: بنابراین علاوه بر برنامه میان‌‌مدت و درازمدت باید تدابیری برای مستاجران سال آینده اندیشید که یکی از آن‌ها این است که تسهیلاتی از هم اکنون به عنوان برنامه کوتاه‌مدت در نظر گرفته شود و در بودجه 1401 اعتباراتی به این منظور پیش‌بینی شود.

او گفت: این تسهیلات باید متناسب با نرخ‌های اجاره در شهرهای بزرگ باشد و نرخ سود آن نیز منطقی انتخاب شده و حداکثر تا بهار سال 1401 پرداخت این تسهیلات آغاز شود.

عقبایی با بیان اینکه هراس از نرخ‌های اجاره باعث شده است تا بسیاری از جوانان از ازدواج رویگردان باشند و سن ازدواج افزایش یابد، عنوان کرد:‌ حتی در مناطق میانی شهرهای بزرگ نرخ‌های اجاره معادل کل حقوق یکی از شاغلان است و این شرایط عدم باروری و پیری جامعه را نیز به دنبال خواهد داشت.

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان درباره افزایش متوسط قیمت مسکن اظهار کرد:‌ طرح ساخت مسکن در دولت آتی از نظر روانی بر بازار مسکن تاثیرگذار است، اما تثبیت این تاثیر به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت آتی بستگی بسیار دارد.

متوسط قیمت مسکن

تاثیر عرضه مسکن بر بازار مسکن

وی اظهار کرد: بازار مسکن منتظر است تا برنامه اجرایی دولت آتی برای ساخت این حجم از واحدهای مسکونی وعده داده شده را که بر بهبود طرف عرضه و تعادل قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود، ببیند.

رهبر خاطرنشان کرد:‌ آورده ساخت مسکن نباید محدود به تسهیلات بانکی شود و بخش خصوصی نیز باید بخشی از سرمایه مورد نیاز طرح را فراهم کند. همراهی دولت در این طرح، ارائه زمین و ایجاد امکانات زیرساختی است تا بخش خصوصی هم سرمایه و توان فنی را وارد اجرای کار کند.

رهبر خاطرنشان کرد: عزم و اراده دولت آتی بر بخش مسکن قرار گرفته و این بخش در اولویت خواهد بود که در کنار مصوبه مجلس با عنوان جهش تولید در ساخت مسکن می‌تواند عرضه مسکن در کشور را افزایش دهد.

وی عنوان کرد:‌ مصوبه مجلس برای جهش در تولید مسکن اکنون در شورای نگهبان در دست بررسی است و با نهایی‌ شدن و اجرایی‌شدن می‌تواند زمینه‌ساز بهبود ساخت در مسکن و کاهش متوسط قیمت مسکن شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت مسکن طی 5 سال 7 برابر شد!» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

بررسی قیمت خرید آپارتمان در آرژانتین

 اگر قصد خرید آپارتمان در آرژانتین را دارید ما در این مطلب ابتدا معرفی اجمالی از محله و سپس قیمت خرید خانه در آرژانتین را بررسی می‌کنیم.

خرید آپارتمان در آرژانتین

اگر به دنبال خرید آپارتمان در آرژانتین هستید، ما در مجله ملکی دلتا ابتدا به معرفی اجمالی از محله و امکانات آن خواهیم پرداخت و در ادامه قیمت‌های این محله را بررسی می‌کنیم.

میدان آرژانتین یکی از میدان‌های شهر تهران می‌باشد که خیابان‌های آفریقا، الوند، بهاران، بخارست و بیهقی بدان منتهی می‌شوند. علت نام گذاری این میدان برای ایجاد دوستی و نزدیکی بین مردمان ایران و آرژانتین بوده است.

آرژانتین از آنجا که در نزدیکی بزرگراه مدرس و محله وزرا قرار دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این محله دارای اماکن اداری و شرکت‌های خصوصی زیادی می‌باشد و به همین جهت قطب درآمدزایی برای شهر تهران محسوب می‌شود.

دسترسی میدان آرژانتین

آرژانتین به دلیل نزدیکی به خیابان ولیعصر و وجود پایانه اتوبوسرانی بیهقی دارای دسترسی عالی است. از نظر تاکسی نیز این محله در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و همین امر سبب شده است که قیمت خانه در این محدوده بالا باشد.
نزدیکترین ایستگاه مترو به آرژانتین، مترو مصلی و مترو میرزای شیرازی بوده که به سبب نزدیکی به محله آرژانتین دسترسی این محله را به مترو آسان نموده است.
وجود پایانه اتوبوس رانی بین شهری در این محله، یکی از ایستگاه‌های مهم و اصلی جابه‌جایی در تهران می‌باشد که مسافرین برای سفر به دیگر شهر‌ها میتوانند از آن استفاده کنند.

امکانات رفاهی و تفریحی آرژانتین

وجود مرکز خرید آفریقا، مرکز خرید آرژانتین، مرکز خرید‌ هایلند، فروشگاه شهروند و… خرید را برای مردم این محله آسان کرده است. در تقسیمات جدید شهرداری، پارک ساعی جزو منطقه آرژانتین محسوب می‌گردد که یکی از بزرگترین پارک‌های پایتخت بوده که از دیرباز مورد توجه ساکنین تهران قرار میگرفته است.

وجود رستوران‌هایی مانند رستوران ارکیده، کافه رستوران امپراطور پایتخت، کافه رستوران بام آلاچیق و … این محله را برای دوستداران خوراکی‌های خوشمزه جذاب کرده است.

خرید آپارتمان در آرژانتین

بررسی قیمت خرید آپارتمان در آرژانتین تهران

اگر قصد خرید آپارتمان در آرژانتین را دارید باید بدانید که چنانچه به دنبال خانه نوساز هستید، شما حداقل برای هر یک متر مربع باید بین 65 تا 140 میلیون بودجه کنار بگذارید.

برای مثال در حال حاضر یک واحد مسکونی نوساز 198 متری کلید نخورده، با امکانات (پارکینگ – آسانسور – انباری) متری 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. پس اگر شما به دنبال چنین خانه‌ای هستید باید نزدیک به 19 میلیارد و 800 میلیون تومان نقدینگی داشته باشید.

اما شما با نقدینگی کمتر از این هم می‌توانید اقدام به خرید آپارتمان در آرژانتین کنید. هم‌ اکنون یک واحد 142 متری در طبقه سوم، متری 75 میلیون تومان در سایت ملکی دلتا آگهی شده است.

در این محله، امکان خرید خانه بین 35 تا 75 میلیون تومان برای هر متر مربع وجود دارد، اما شما با این میزان نقدینگی باید به سراغ خانه‌های با سن بنای بالا و با امکانات کمتر بروید.

 

دلیل گرانی مسکن از زبان وزیر راه

 وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم فکر می‌کنند سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی موجب گرانی مسکن شد، در حالی که افزایش قیمت مسکن ربطی به ما نداشت.

افزایش قیمت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، محمد اسلامی در این رابطه افزود: مهمترین کاری که در وزارت راه و شهرسازی انجام دادیم این بود که جَوی که در مسکن مهر ایجاد شده بود را از بین بردیم و جریان امیدی که به یاس تبدیل شده بود را به لطف الهی معکوس کردیم و خانه‌های مردم را تحویل دادیم.

وی افزود: افراد بسیاری بودند که در مسکن مهر ثبت‌نام کرده و پول را واریز کرده بودند، اما طرح‌هایشان شروع نشده بود و فشار روانی سختی به آن‌ها تحمیل می‌شد که در این مدت توانستیم طرح‌های آن‌ها را هم شروع کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر این کار انجام نمی‌شد، هزاران نفر در کشور گرفتار شده بودند. اما خدا را شاکریم که این اتفاق افتاد و پرونده مسکن مهر در حال بسته شدن است.

افزایش قیمت مسکن

وی با بیان اینکه امید به خانه‌دار شدن در میان قشر عظیمی از مردم کشور زنده شد، افزود: در بخش مسکن ملی هم ثبت‌نام‌های زیادی انجام شده که امیدواریم با مشارکت و واریز پول مردم طرح‌های مختلف فعال شود.

بازارهای موازی دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن

اسلامی در خصوص اینکه چقدر قیمت‌ مسکن تحت تاثیر سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی است افزود: یکی از موضوعات مهم که تحلیل‌های نادرستی در مورد آن انجام شده، این است که گرانی مسکن ناشی از عرضه و تقاضاست، اما باید گفت گرانی مسکن در سال‌های اخیر ربطی به عرضه و تقاضا ندارد و ناشی از بازارهای موازی است. جو روانی ناشی از افزایش قیمت دلار و ارزهای دیگر موجب آزار مردم شده و به خاطر شرایط اقتصادی کشور و جنگ اقتصادی این جو روانی ادامه یافت و از بین نرفت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: خیلی دوست داشتیم که همپای کارهای عمرانی که در کشور انجام گرفت این جو هم از بین برود که نرفت و خیلی برای ما و مردم آزار دهنده است؛ چرا که مردم هم این موضوع را از چشم ما می‌بینند و فکر می‌کنند سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی موجب این اتفاق شد درحالیکه افزایش قیمت مسکن ربطی به ما نداشت.

مطالعه بیشتر: مطلب «رکورد قیمت مسکن شکسته شد!» در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.

قیمت مسکن طی 5 سال 7 برابر شد!

 بر اساس آمار منتشر شده از بانک مرکزی، متوسط قیمت واحد مسکونی از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا تیرماه امسال بیش از ۷.۳ برابر شده‌است.

متوسط قیمت واحد مسکونی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، طبق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت واحد مسکونی برای هر مترمربع در شهر تهران در تیر امسال به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسید که نسبت به ماه گذشته افزایش ۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد. اگر علاقه‌مند به خواندن آمار بیشتر در رابطه با این موضوع هستید مقاله «قیمت خانه در پایتخت متری ۳۰ میلیون تومان را رد کرد!» را مطالعه کنید.

بر این اساس قیمت مسکن از ابتدای سال ۱۳۹۵، بیش از ۷.۳ برابر شده‌است.

هر چند در تیر متوسط قیمت واحد مسکونی افزایشی بود اما از افزایش ۳ درصدی خرداد ماه، کم‌تر بوده‌‌ است و از سوی دیگر حجم معاملات نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته‌ است.

حجم معاملات نسبت به خرداد ۱۴۰۰ و تیر ۱۳۹۹ به ترتیب کاهش ۰.۶ و ۶۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد که حاکی از کاهش قابل توجه حجم معاملات با وجود افزایش قیمت است.

متوسط قیمت واحد مسکونی

بازار اجاره مسکن نیز وضعیت مشابهی دارد و امسال توانست رکورد 5 سال اخیر خود را بشکند. در همین راستا، در بهار ١٤٠٠، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ٢٢٦,٠ رسید که این میزان نسبت به فصل قبل ٧.٧ درصد افزایش داشته است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «تورم اجاره بها رکورد 5 سال اخیر را شکست!» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

سرگردانی متقاضیان در سامانه مسکن ملی

 با وجود آن که ۲۰ روز از زمان به روزرسانی سایت املاک و اسکان و همچنین سامانه مسکن ملی می‌گذرد، اما همچنان این سایت خطا می‌دهد.

سامانه مسکن ملی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، از ۱۹ تیرماه سایت املاک و اسکان کشور قطع شده که همین موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای متقاضیان مسکن کشور شده است.

بر اساس این گزارش با وجود آنکه سایت املاک و اسکان کشور حدود یک ماهی است که از دسترس به دلیل حمله سایبری خارج شده و هر بار وزارت راه و شهرسازی و مسئولان این بخش وعده درست شدن و به روز رسانی این سایت را می‌دهند، اما هنوز بعد از گذشت ۲۰ روز هیچ خبری از درست شدن این سایت نیست.

در راستای اینکه بسیاری از اقدامات در حوزه مسکن از جمله ثبت نام برای وام ودیعه مسکن و وارد کردن اطلاعات متقاضیان املاک و اسکان و همچنین ثبت نام در مسکن ملی به صورت کامل از طریق سایت املاک و اسکان انجام می‌شود؛ بنابراین با از دسترس خارج شدن این سایت بسیاری از متقاضیان با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شده‌اند.

سامانه مسکن ملی

در همین رابطه یکی از متقاضیان گفت: متاسفانه به روزرسانی این سایت برای ما بسیار مشکل‌‍ساز شده و من از آنجایی که نتوانسته‌ام، استعلام بگیرم چکم برگشت خورده است.

او ادامه داد: چندین بار با پشتیبانی وزارت راه و شهرسازی و همچنین پشتیبانی سایت تماس گرفته‌ام، اما هر بار بیش از نیم ساعت من را پشت خط نگه می‌دارند و بعد از آن تماس را قطع می‌کنند.

این متقاضی بیان کرد: من برای انجام کارم نیاز به استعلام گیری برای دریافت تسهیلات از سایت املاک و اسکان و سامانه اقدام ملی مسکن دارم و هر بار هم به بانک مراجعه می‌کنم، می‌گویند باید از این سامانه استعلام دریافت شود.

مطالعه بیشتر: مطلب « معرفی یک خانه لاکچری 127 میلیاردی! » در سایت ملکی دلتا بخوانید.

مقایسه بازار مسکن ایران با جهان

 شیوع کرونا موجب شده بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا قیمت مسکن به ویژه اجاره بها کاهش پیدا کند و صاحبخانه‌ها برای پیدا کردن مستاجر نرخ‌های خود را کم کنند، اما شرایط در ایران به طور کلی متفاوت است و شاهد افزایش چندین برابری قیمت‌ها در بازار اجاره هستیم.

قیمت اجاره بها

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی به تاثیر ویروس کووید ۱۹ بر بازار مسکن پرداخت و عنوان داشت که عقبگرد شرایط در شهرهای بزرگ کشورها به دلیل همه‌گیری کرونا در حوزه املاک و مستغلات به هیچ عنوان به معنی ارزان‌تر شدن مسکن نیست.

از نیویورک تا لندن و سیدنی، نرخ بهره بسیار پایین و حمایت گسترده مالی دولت‌ها بخش فروش را محدود ساخت. اگرچه قیمت اجاره آپارتمان تاحدودی سقوط کرده اما قیمت در مناطق حومه‌ای بالا گرفته است؛ میلیون‌ها کارگری که از کار بیکار شده بودند یاد گرفتند شغل خود را در دیگر مناطق دنبال کنند.

قیمت اجاره بها در جهان نشان می‌دهد بسیاری از اجاره‌کنندگان منازل قادر به پرداخت اجاره‌های قبلی نیستند؛ دانشجویان بین‌المللی در شهرهای بزرگ کمیاب شده‌اند و بسیاری از جوانان به خانه‌های والدینشان نقل مکان کرده‌اند.

قیمت اجاره بها

لندن

قیمت اجاره بها در لندن در یک دهه اخیر در حال افت بود و در یک سال گذشته شدت یافت. کارگزاران تخمین می‌زنند فروش خانه‌های لوکس در این شهر تا ۵ سال دیگر هم بهبود پیدا نمی‌کند. اگر چه قیمت‌ها در لندن به ویژه پنت‌هاوس‌ها در حال رشد است، اما شهر ساحلی کورن وال جایگزین لندن شده است. جایگاه لندن ضربه دیده است و طول می‌کشد تا وضعیت آن بهبود یابد.

در دوره همه‌گیری کرونا، خروج از لندن به سمت شهرهای کوچک‌تر زیاد بوده است. ۲۵ درصد افراد ۱۸ تا ۴۴ ساله گفته‌اند که برای همیشه از لندن خارج می‌شوند.

سیدنی

اگر چه به نظر می‌رسد کرونا در سیدنی و استرالیا مهار شده باشد، اما هراس و ادامه محدودیت‌های اجتماعی شهر را از همیشه خالی‌تر کرده است. تعداد بسیاری از استرالیایی‌ها شهرهای بزرگ را ترک کرده‌اند؛ نبود دانشجویان بین‌المللی تعداد متقاضی برای آپارتمان را کم کرده و همین امر قیمت اجاره را کاهش داده است. در مقابل حومه شهرها در حال رونق هستند.

با این حال قیمت‌های کلی در سیدنی از ابتدای سال تاکنون بیشتر از ۹ درصد افزایش داشته است که بیشتر آن ها هم مربوط به خانه‌های گران قیمت ساحلی در حومه شهر است. البته در مناطق روستایی هم نسبت به سال قبل قیمت‌ها تا ۱۳ درصد افزایش داشته است.

نیویورک

نیویورک از رونق قیمت مسکن که در سایر شهرهای آمریکا رخ داد محروم بوده است. اکنون خریداران مسکن در این شهر به دنبال بیشترین تخفیف‌ها هستند. فروشندگان در میدتاون شرقی مجبور هستند به طور متوسط ۱۴ درصد زیر قیمت سه ماهه اول امسال راضی شوند. ۹۷ درصد فروشندگان در منطقه منهتن مجبورند که قیمت‌های پایین‌تری را نسبت به قبل ارائه کنند.

سنگاپور

در جزیره‌ای که عرض آن فقط ۳۰ مایل است گزینه‌های زیادی وجود ندارد. اما خریداران جدید به دنبال منازلی با امکانات بیشتر همچون استخر و … هستند. سنگاپور در اوج شکوفایی است و قیمت آپارتمان‌های شخصی از سال ۲۰۱۸ تاکنون با سرعت در حال افزایش بوده است. تعداد بی‌سابقه‌ای از آپارتمان‌ها با قیمتی بیشتر از یک میلیون دلار سنگاپور فروخته شد که این بالاترین سطح در یک دهه گذشته است.

مطالعه بیشتر: مطلب «خبر مهم وزیر راه درباره مسکن مهر» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 صفحه بعد