x تبلیغات
املاک دلتا

حقوق و تکالیف مستاجر که صاحبخانه باید بداند؟

 در‌ صورتی‌ که هر یک از طرفین قرارداد اجاره، تکالیف و حقوق خود را در برابر هم بدانند، بسیاری از مسائل و مشکلات به وجود نمی‌آید.

قرارداد اجاره

قرارداد‌های اجاره اگر چه مشکلات افرادی که تمایلی به خرید مسکن ندارند یا نمی‌توانند مسکن تهیه کنند را حل می‌کند اما مسائل و مشکلاتی را هم به وجود می‌آورد. در این نوشتار از «مجله ملکی دلتا» به بررسی قرارداد اجاره  و تکالیف مستاجر می‌پردازیم.

حقوق مستاجر

از جمله موارد کلی حقوق و تکالیف مستاجر آن است که مستاجر حق هر‌گونه استفاده از مالی که اجاره کرده‌ است را در حدود قرارداد اجاره منعقد شده با مالک دارد. حقوق مستاجر در رابطه با مالک و مال مورد اجاره عبارت‌اند از:

اگر مستاجر مبلغی بابت پول پیش به موجر داده است، حق دارد در هنگام تخلیه آن را از موجر (مالک) دریافت کند.

قرارداد اجاره

بنا به ماده ۴۷۴ قانون مدنی، مستاجر می‌تواند مالی که اجاره کرده است را به دیگری اجاره بدهد، مگر این‌که برخلاف آن شرط شده باشد.

بنا به مواد ۴۸۶ و ۴۸۵ قانون مدنی اگر مال مورد اجاره نیاز به تعمیر و مخارجی داشته باشد، بر عهده مالک است مگر خلاف آن شرط شده باشد و اگر تعمیرات آن نیاز باشد و تاخیر در آن باعث ضرر به مالک شود، مستاجر نمی‌تواند جلوی تعمیرات را بگیرد. اگر در مدت تعمیر، مستاجر نتواند از مالی که اجاره کرده است استفاده کند، در این‌صورت مستاجر حق فسخ اجاره را دارد.

تکالیف مستاجر

از جمله تکالیفی که مستاجر در قرارداد اجاره دارد عبارتند از :

اولین تکلیف مستاجر، پرداخت اجاره‌بها در عوض تملیک منفعت (استفاده از مال مورد اجاره) است که در قرارداد اجاره میزان آن بین طرفین توافق شده ‌است. بنا به ماده ۴۹۰ قانون مدنی، مستاجر باید اجاره‌بها را در موعد تعیین شده در قرارداد پرداخت کند.

از دیگر تکالیف مستاجر طبق ماده ۴۹۰ قانون مدنی، این است که از مالی که اجاره کرده‌ است به نحو متعارف استفاده کند و تعدی و تفریط نکند و در صورتی‌که مستاجر در استفاده از مورد اجاره تعدی یا تفریط کند، مالک حق فسخ معامله را دارد.

مستاجر باید به گونه‌ای از مالی که اجاره کرده‌ است استفاده کند که خسارتی به آن وارد نشود. در صورت ورود خسارت، مستاجر باید آن را جبران کند.

مستاجر موظف است در پایان قرارداد اجاره، مالی را که اجاره کرده است به عنوان مثال، ملک یا خودرو و غیره را به مالک تحویل دهد و در غیر این‌صورت مالک می‌تواند الزام او را از محاکم بخواهد یا مستاجر را مجبور به تخلیه عین کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «اهمیت تبدیل سند وکالتی به قطعی» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

اهمیت تنظیم اجاره‌نامه در دفاتر اسناد‌رسمی

 قانون و حاکمیت کشور زمانی از اسناد اجاره‌نامه حمایت می‌کند که سند در دفاتر اسناد‌رسمی تنظیم شده باشد.

اهمیت تنظیم اجاره‌نامه در دفاتر اسناد‌رسمی

برای پیشگیری از مشکلات عدیده‌ای که در تنظیم سند پیش خواهد آمد «مجله ملکی دلتا» اهمیت تنظیم اجاره‌نامه در دفاتر اسناد‌رسمی را شرح خواهد داد.

زمانی که یکی از طرفین قرارداد اجاره اقدام به انعقاد قرارداد اجاره می‌کند علاوه بر قراردادی که به صورت عادی یا در یکی از دفاتر املاک تنظیم می‌شود، بهتر است با حضور در یکی از دفاتر اسناد‌رسمی نسبت به انعقاد قرارداد اجاره رسمی اقدام نماید.

امتیاز تنظیم اجاره‌نامه در دفتر اسناد‌رسمی

با تنظیم اجاره‌نامه در دفاتر رسمی شما به قرارداد خود اعتبار و پشتیبانی قانونی از جمله غیرقابل تردید و انکار بودن را می‌بخشید.

سند رسمی اجاره نامه همانند دیگر اسناد‌رسمی قابلیت اجرا از طریق اداره اجاره اسناد‌رسمی را دارد. برای حل اختلاف بین مستاجر و موجر همانند مطالبات قرارداد اجاره و تخلیه مستاجر طبق قانون، بیش تر نمود پیدا می‌کند.

امتیاز تنظیم اجاره‌نامه در دفتر اسناد‌رسمی

درخواست تحلیه ملک از طریق اجرای اسناد‌رسمی

موجر و مستاجر می‌توانند علاوه بر تنظیم اجاره‌نامه عادی یا بدون آن با حضور در یکی از دفاتر اسناد‌رسمی اجاره‌نامه خود را به صورت رسمی تنظیم نمایند.

با پایان زمان قرارداد و در زمان درخواست تخلیه ملک در صورت عدم همکاری مستاجر می‌توان با شرایط قانونی پیش بینی شده در قرارداد در همان دفتر اسناد‌رسمی حضور پیدا کرد و نسبت به درخواست تخلیه مستاجر اقدام نمود.

دفترخانه مذکور نیز ملزم است با دریافت هزینه‌ای، درخواست مکتوب موجر را به همراه اجاره‌نامه و سایر مدارک لازم به اداره اجرای ثبت اسناد‌رسمی محل اجرا بفرستد.

برای پیگیری قانونی از سوی موجر بایستی ابتدا با دریافت نوبت الکترونیکی در موعد مقرر در اداره حاضر شود و پس از آن مراحل تخلیه مستاجر از طریق قانونی را پیگیری نماید.

اداره اجرای اسناد‌رسمی ظرف مدت مشخص به مستاجر اخطار و مهلت داده و سپس نسبت به تخلیه ملک اقدام می‌نماید.

چنانچه مستاجر نسبت به تخلیه ملک امتناع کند مامورین ذی‌صلاح با دستور این اداره نسبت به تخلیه مستاجر وارد عمل شده و ملک را به صورت قانونی به موجر تحویل خواهند داد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی مطلب «نکات حقوقی مهم در معاملات املاک» را بخوانید.

شرایط قانونی پشیمانی در قرارداد

 با رعایت شرایط قانونی امکان پشیمانی در قرارداد به معنای نوعی اختیار فسخ با پرداخت خسارت مقطوع به طرف مقابل قرارداد وجود دارد.

شرط پشیمانی در قرارداد

اگر تصور می کنید که در هر شرایطی حق پشیمانی در قرارداد را دارید بهتر است مطلب امروز «مجله ملکی دلتا» را تا آخر بخوانید.

بیشتر افرادی که پای امضای قرارداد می‌روند به غلط تصور می‌کنند که حق پشیمانی در تمام قرادادها را دارند و در هر زمان که اراده کنند، می‌توانند آن را اعمال کنند.

حق و شرط پشیمانی در قرارداد، مربوط به زمانی است که یکی از طرفین قرارداد، از معامله انجام شده منصرف و پشیمان شود و برای فسخ آن اقدام کند.

برای پشیمانی شرایط و جزییات مربوط به این شرط بایستی مشخص شود.

شرایط قانونی برای پشیمانی در قرارداد

طرفین قرارداد بایستی بدانند که شرط پشیمانی به صورت پیش فرض در قرداد وجود ندارد و باید به صورت مکتوب و توافق شده در قرارداد ذکر شود.

هر کدام از طرفین قرارداد باید در جریان باشند برای پشیمانی در قرارداد مهلت تعیین کنند (به عنوان مثال تا 48 ساعت بعد از عقد قرارداد) و در قرارداد مربوطه درج شود.

علاوه بر زمان بایستی مبلغی به عنوان ضرر و زیان تعیین گردد و در قرارداد مذکور درج گردد.

نحوه اجرای شرط پشیمانی به چه صورت است؟

  • اطلاع به طرف مقابل برای پشیمانی از قرارداد
  • اقدام به موقع در زمان تعیین شده در قرارداد
  • اقدام از طریق مراجع قانونی

در نظر داشته باشید که تنها در صورتی فرد قادر به فسخ یا دریافت ضرر و زیان خواهد بود که در زمان تعیین شده در قرارداد اقدام کند و به اطلاع طرف مقابل و یا مشاور املاک برساند.

خسارت مربوط به فسخ قرارداد

خسارت مربوط به فسخ قرارداد

خسارت مربوط به فسخ قرارداد با توجه به بندها و توافقات درج شده در آن قابل دریافت است.

فسخ قرارداد توسط فروشنده: فروشنده بایستی علاوه بر مبالغ دریافتی جهت فروش ملک، مبلغ تعیین شده به عنوان ضرر و زیان را نیز پرداخت کند.

فسخ قرارداد توسط خریدار: فروشنده بایستی هزینه مربوط به ضرر و زیان را از مبالغ دریافت شده کسر کند و مافی التفاوت را به خریدار تحویل دهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «آیا ملک قولنامه ای قابل توقیف است؟» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

باید و نبایدهای حقوقی در معامله ملک

 بازار داغ خرید و فروش آپارتمان یا ملک در طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است اما در این میان نکات حقوقی در معامله ملک مساله چالش برانگیزی بوده که «مجله ملکی دلتا» از آن غافل نشده است.

در زمان عقد قرار برای معامله ملک یا پیش فروش ساختمان نیاز است که قوانین محکم و معینی تعیین گردد که در آن نفع هر دو طرف بخصوص خریدار رعایت گردد.

 با رعایت نکات حقوقی مهم در معامله ملک از بروز مشکلات عدیده‌ای از جمله فسخ قرارداد جلوگیری خواهد شد.

وظایف خریدار پیش از تحویل گرفتن ملک

وظایف خریدار پیش از تحویل گرفتن ملک

در شرایطی خریدار می‌تواند فروشنده را ملزم به تسلیم ملک کند که وظایف زیرا را انجام داده باشد:

  • تعیین نحوه پرداخت مبلغ توافق شده با فروشنده
  • پرداخت مبلغی به عنوان پیش پرداخت
  • تعیین مبلغی به عنوان حق فسخ
  • مشخص نمودن زمان حضور در محضر
  • مشخص کردن زمان دقیق برای تحویل ملک
  • مشخص نمودن مبلغ پرداختی در زمان تنظیم قولنامه، محضر و در هنگام تخلیه ساختمان
  • دریافت کداقتصادی و پرداخت درصد تعیین شده به مشاور املاک جهت حق‌الزحمه

نکات حقوقی در زمان تحویل ملک به خریدار

  • حتما ملک را در حضور افرادی مانند مشاور املاک تحویل بگیرید تا در صورت امتناع از تحویل و یا حتی تاخیر ملک، اشخاصی بعنوان شهود در دادگاه داشته باشید.
  • خریدار بایستی پیش از تحویل کلید حتما یک بازدید کلی از ملک خریداری شده داشته باشد که از خالی بودن آن اطمینان حاصل کند.
  • ملبغ نهایی قابل پرداخت که خرید ملک شما را تایید می کند حتما به خود فروشنده یا وکیل قانونی او تحویل داده شود.
  • تنظیم یک صورتجلسه در موقع تحویل ملک الزامی می‌باشد. این صورتجلسه در دو نسخه تهیه و به امضای دو طرف برسد.
  • پس از خرید ملک و تحویل گرفتن حتما کلیدهای قفل آن را تعویض نمایید.
  • در صورتی که در زمان خرید و فروش ملک، مستاجری در آن ساکن باشد می‌توان طی توافق دو طرفه، اجاره‌نامه را به خریدار منتقل نمود و پس از پایان مدت قرارداد و پرداخت مبلغ ودیعه به مستاجر، ملک به خریدار تحویل داده شود.

 

سرنوشت وام ودیعه مسکن به کجا کشید؟

 با رسیدن به ماه پایانی تابستان و با توجه به آنکه تا پایان شهریور متقاضیان فرصت ثبت نام برای وام ودیعه مسکن دارند اما هنوز بسیاری از مستاجران نتوانسته‌اند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند.

پرداخت وام ودیعه مسکن
به گفته بسیاری از متقاضیان هنوز این سایت برای بسیاری از افرادی که ثبت نام کرده‌اند باز نمی‌شود و از سوی دیگر اطلاعات بسیاری از متقاضیان هم در این بخش پاک شده است.

تمام اطلاعات وام ودیعه مسکن پاک شده است

آقای خدایی یکی از ثبت نام کنندگان با بیان اینکه در همان ابتدای اعلام ثبت نام برای وام ودیعه مسکن من ثبت نام کردم که در هفته‌های گذشته برای پیگیری به سایت مراجعه کردم که متوجه شدم سایت با اختلال روبرو شده است.

او ادامه داد: زمانی که اعلام کردند مشکل سایت رفع و سایت به روز رسانی شده مراجعه کردم، اما متوجه شدم که اطلاعات ما به صورت کامل پریده است و همین خود باعث نگرانی دو برابری ما شد.

خدایی بیان کرد: متاسفانه زمانی هم که می‌خواستیم دوباره وارد سایت شویم برای ثبت نام مجدد اعلام می‌کردند که قبلا ثبت نام کرده‌اید، این در حالی بود که کل اطلاعات ما از سایت پاک شده بود.

او ادامه داد: بعد از کلی پیگیری برای ثبت نام و قبول نکردن اطلاعات دوباره مجبور شدیم از ابتدا ثبت نام کنیم، اما همچنان در سایت اعلام می‌کند در مرحله استعلام‌گیری قرار دارد و معلوم نیست کی می‌خواهند این استعلام‌گیری به اتمام برسد.

وام ودیعه مسکن

امکان ثبت‌نام مجدد برای ما وجود ندارد

حسینی یکی دیگر از متقاضیان وام ودیعه مسکن با بیان اینکه تمامی اطلاعات ما پاک شده و حتی نمی‌توانیم دوباره ثبت نام کنیم، افزود: بعد از کلی دردسر به امید اینکه مبلغ وام ودیعه ما برای اجاره خانه تامین شود، اما در حال حاضر نه تنها وامی به ما تعلق نگرفته بلکه کل اطلاعاتمان هم پاک شده است.

او گفت: باید هرچه زودتر فکری به حال ما مستاجران کنند تابستان و فصل اجاره که دیگر تمام شده است.

بانک‌ها اعلام می‌کنند اطلاعیه به ما ابلاغ نشده است

محمدی یکی دیگر از مستاجران با بیان اینکه تابستان تمام شد دیگر چه زمانی می‌خواهند این وام را به ما مستاجران بدهند به هر بانکی هم که مراجعه می‌کنیم می‌گویند چیزی به ما ابلاغ نشده است. از دولت در خواست می‌کنیم به فکر مستاجران باشد.

او بیان کرد: اطلاعات ما پاک نشده اما هنوز قسمتی که برای تکمیل اطلاعات باشد بر روی سایت بارگذاری نشده و به نظرم سایت طرح اقدام ملی مسکن به صورت کامل درست نشده و قصد دارند مستاجران را گمراه کنند.

اطلاعات متقاضیان وام ودیعه مسکن پاک نشده است

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سایت طرح اقدام ملی مسکن به روز رسانی شده و متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام وام ودیعه مسکن و همچنین وارد کردن اطلاعات ملکی خود اقدام کنند، گفت: به هیچ عنوان اطلاعات متقاضیان که پیش از این برای وام ودیعه مسکن وارد کرده بودند، پاک نشده است و اگر مشکلی برای ثبت نام کنندگان ایجاد شده بود که به آن‌ها پیامکی برای انتخاب بانک و یا شعبه ارسال نمی‌شد.

مطالعه بیشتر: مطلب «ساخت مسکن ارزان قیمت، شدنی نیست!» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

آیا اجاره ملک توسط مستاجر امکان‌پذیر است؟

 با انعقاد قرارداد اجاره، مستأجر برای یک مدت زمان مشخص می‌تواند از آنچه اجاره کرده‌ استفاده کند، اما در برخی مواقع مستأجر تصمیم می‌گیرد آن را برای بار دوم به فرد دیگری اجاره دهد. آیا مستأجر حق دارد برای بار دوم ملکی را که اجاره کرده‌، به فرد دیگری اجاره دهد؟

اجاره ملک

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، گاهی پرسیده می‌شود که آیا می‌توان ملک استیجاری را دوباره اجاره داد؟ به طور مثال کسی که خانه‌ای را اجاره کرده او هم می‌تواند قرارداد اجاره‌ای منعقد کند و کسی را مستاجر خود کند؟ در این‌ نوشتار در خصوص انتقال مورد اجاره توضیح داده شده است.

ارکان عقد اجاره

در این قرارداد پنج مورد بسیار اهمیت دارد:
۱. مستأجر (اجاره‌کننده)
۲. موجر (مالک یا اجاره‌دهنده)
۳. مورد اجاره (آنچه اجاره داده شده‌ است)
۴. اجاره‌بها (مبلغی که مستأجر برای استفاده از ملک به مالک پرداخت می‌کند)
۵. مدت اجاره (این قرارداد نمی‌تواند دائمی باشد و باید زمان آغاز و پایان آن در قرارداد اجاره مشخص شود)

اجاره ملک

انتقال مورد اجاره توسط مستاجر

طبق ماده‌ ۴۷۴ قانون مدنی، مستأجر می‌تواند آنچه را که اجاره کرده‌ است، به فرد دیگری اجاره دهد، مگر اینکه در قرارداد این اختیار از او سلب شده باشد. به عبارت بهتر، قانون مدنی این حق را به مستأجر داده ‌است که مورد اجاره را به فرد دیگری اجاره دهد، اما موجر و مستاجر می‌توانند در قرارداد توافق کنند و به صراحت ذکر کنند مستأجر نمی‌تواند ملک استیجاری را به فرد دیگری اجاره دهد.

پس اگر مالک و مستأجر این مورد را در قرارداد ذکر نکرده باشند، مستأجر حق دارد که ملک را به شخص دیگری اجاره دهد. اما در صورتیکه در قرارداد این حق از مستاجر سلب شود ولی او ملک را دوباره اجاره دهد تکلیف چیست؟

انتقال مورد اجاره بدون اجازه مالک

مستأجر برخلاف قول و قراری که با مالک داشته، مال را به فرد دیگری اجاره می‌دهد. در چنین وضعیتی با توجه به این‌ که مستأجر برخلاف توافق خود با موجر عمل کرده ‌است، مطابق قانون مدنی و قانون روابط مالک و مستأجر، مالک ابتدا باید به مستأجر فرصت دهد که قرارداد اجاره‌ دوم را فسخ کند. اگر مستأجر این کار را نکرد، مالک می‌تواند قرارداد با مستأجر را فسخ و از دادگاه، تخلیه ملک را درخواست کند. در این حالت مستأجر دوم، برای جبران خسارات خود باید به مستأجر اول مراجعه کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «همه چیز درباره فسخ قرارداد اجاره» را در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.

هزینه قرارداد ملکی و حق کمیسیون املاک با چه کسی است؟

 هزینه قرارداد ملکی یکی از بزرگترین مسائلی یا شاید نگرانی‌هایی باشد که در مبحث خرید و فروش یک ملک یا رهن و اجاره ملک چالش برانگیز شود.

هزینه قرارداد ملکی

اینکه کدام یک از طرفین قرارداد هزینه‌هایی از قبیل هزینه انتقال سند ملکی، حق کمیسیون املاک و یا هزینه بنگاه را باید بپردازد، مجله ملکی دلتا شرح خواهد داد.

با وجود بالا رفتن نرخ تورم، افزایش قیمت‌ها، سخت تر شدن خرید و فروش ملک نسبت به گذشته، باز هزینه قرارداد ملکی جایگاه خود را حفظ کرده است.

سلیقه کردن مقدار کمیسیون و حقوق مشاورین املاک از جمله قانون شکنی‌هایی است که نتیجه ای جز ضرر برای فروشندگان و خریداران ندارد.

در هر معامله ملکی پرداخت برخی هزینه‌ها رایج است و عقد قرارداد ملزم به پرداخت آن است، از قبیل:

  • هزینه خلافی ساختمان، نوسازی و پسماند
  • ثبت مبایعه‌نامه در سیستم سراسری
  • هزینه دفترخانه برای تنظیم و ثبت سند
  • هزینه نقل و انتقال سند

تقسیم بندی هزینه قرارداد ملکی

چه کسی باید هزینه انتقال سند را پرداخت کند؟

در معامله‌های خرید و فروش ملک هزینه‌های انتقال سند به طور مساوی بین طرفین قرارداد (خریدار – فروشنده) تقسیم خواهد شد و در برخی موارد این هزینه‌ها بر عهده فروشنده ملک است.

هزینه‌هایی که فروشنده ملزم به پرداخت آن است شامل هزینه‌های شهرداری، دارایی و در کل بدهی‌های مربوط به ملک است.

در نظر داشته باشید که پیش از روز انتقال سند بایستی این هزینه‌ها پرداخت شده و مدارک مربوط به تسویه آن به دفترخانه تحویل داده شود.

اما هزینه‌های مربوط به انتقال سند، ثبت و تنظیم سند جدید که در دافتر اسناد رسمی محاسبه خواهد شد و هر دو طرف قرارداد مسئولیت پرداخت آن را برعهده دارند.

هزینه ثبت سند در دفترخانه رسمی بین دو طرف قرارداد (خریدار – فروشنده) به طور مساوی پرداخت خواهد شد اما در برخی مواقع طرفین بر نحوه تقسیم بندی پرداخت آن توافق خواهند کرد.

اما برای پیشگیری از اختلاف در روز تنظیم سند به صورت مکتوب این توافق بین طرفین تنظیم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر قصد رهن آپاتمان از سایت ملکی دلتا را دارید، مطلب «نکات حقوقی درخصوص ملکی رهنی» را مطالعه نمایید.

نحوه پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه

 قرارداد رهن و اجاره یکی از مهم‌ترین قراردادهایی است که بین افراد بسته می‌شود اما احتمال رخ دادن اختلافاتی همچون تاخیر در بازدگرداندن ودیعه از سوی صاحبخانه نیز وجود دارد.

نحوه پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه

تاخیر در پس دادن ودیعه از سوی موجر (صاحبخانه) یکی از مشکلاتی است که دامن‌گیر مستاجر خواهد شد؛ در این مقاله «مجله ملکی دلتا» نحوه پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه را شرح خواهد داد.

رهن یا ودیعه به مبلغی گفته خواهد شد که به هنگام عقد قرارداد از طرف مستاجر به صاحبخانه (موجر) پرداخت می‌شود. مستاجر این مبلغ را به عنوان قرض‌الحسنه و تضمین اجاره ملک، به مالک می‌دهد.

روش پرداخت ودیعه به موجر می‌تواند به صورت نقد، در قالب چک و یا عرف باشد. در صورتی که در زمان عقد قرارداد از اصطلاح ودیعه به جای قرض‌الحسنه استفاده شود، موجر حق استفاده از این ودیعه یا امانت را نخواهد داشت و در صورت استفاده، به جرم خیانت در امانت مورد تعقیب کیفری قرار خواهد گرفت.

اقدامات لازم برای پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه

اقدامات لازم برای پس گرفتن ودیعه از صاحبخانه

راهکار اول این است که مستاجر می‌تواند تا زمان بازپرداخت ودیعه از طرف موجر، ملک را ترک نکند.

راهکار دوم که یک راهکار قانونی است، تقدیم دادخواست تحت عنوان مطالبه وجه به مرجع قضایی و شورای حل اختلاف است.

به یاد داشته باشید که زمانی می‌توانید از راهکار دوم برای بازپس گرفتن ودیعه خود اقدام کنید که شما ملک را ترک کرده باشید.

پس از ابلاغ اجراییه به موجر مدت 30 روز فرصت استرداد ودیعه داده خواهد شد و در صورت عدم پرداخت برای موجر محکومیت‌های مالی، حکم جلب و یا نسبت به توقیف اموال حکم صادر خواهد شد.

از زمان دیرکرد استرداد ودیعه تا روز پرداخت، جریمه دیرکرد توسط کارشناس دادگستری با توجه به میزان تورم و وجه ودیعه قابل محاسبه است.

در نظر داشته باشید بسته به میزان مبلغ ودیعه شما مرجع صالح مشخص خواهد شد؛ یعنی برای استرداد ودیعه کمتر از 20 میلیون تومان شورا حل اختلاف مرجع قضایی است و برای مبلغ بیش از 20 میلیون تومان دادگاه محل اقامت رسیدگی خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه :مطلب «قرارداد اجاره‌ای که شما را صاحبخانه می‌کند» را در سایت ملکی دلتا مطالعه نمایید.

باید‌ها و نباید‌های آپارتمان‌ نشینی

 امروزه به دلیل افزایش جمعیت و کم بودن فضا و ارزان‌تر بودن آپارتمان‌ها، بیشتر مردم به آپارتمان‌نشینی روی آورده‌اند، ولی این یک واقعیت است که هنوز هم فرهنگ آپارتمان‌نشینی در میان مردم ما به‌خوبی رواج پیدا نکرده است و بسیاری قوانین آپارتمان‌نشینی را رعایت نمی‌کنند.

فرهنگ آپارتمان‌ نشینی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، برخی افراد ذهنیت قدیمی خود را که در خانه‌های حیاط‌دار داشته‌اند، در آپارتمان نشینی نیز حفظ کرده‌اند و به ضرب‌المثل «چهاردیواری اختیاری» اعتقاد کامل دارند! این در حالی است که آپارتمان‌ نشینی فرهنگ و قوانین مخصوص خود را دارد. در این شماره تلاش کرده‌ایم شما را با مهم‌ترین و مؤثر‌ترین قوانین زندگی در آپارتمان آشنا کنیم.

نکات مهم درباره فرهنگ آپارتمان‌ نشینی

شاید اولین و مهم‌ترین نکته آن است که بدانیم ضرورت زندگی در آپارتمان‌ها اطلاع از قوانین آپارتمان‌ نشینی است تا با رعایت این قوانین، زندگی آرام‌تری داشته باشیم.

قبل از اینکه در آپارتمان ساکن شوید، درباره حق استفاده از پارکینگ و انباری مطلع شوید و جای دیگران را نگیرید. خاطرتان باشد از شروط ابتدایی داشتن رابطه سالم با همسایه‌ها این است که به حقوق دیگران احترام بگذارید.

فرهنگ آپارتمان‌ نشینی

شما فقط اختیار واحدی را دارید که مالک آن هستید. از قوانین مهم آپارتمان‌نشینی این است که بدانید حق دخالت در زندگی دیگر واحد‌ها را ندارید.
وسایلی مانند کفش، گلدان و … را در راه‌پله که بین ساکنان مشترک است نگذارید. درباره اجسامی که برای تزیین و زیبایی در فضای مشاع آپارتمان قرار می‌گیرند، همه اعضا در جلسات ساختمان تصمیم می‌گیرند.

انواع مالکیت در آپارتمان‌نشینی

به طور کلی، مالکیت در آپارتمان به ۲ بخش تقسیم می‌شود: (مالکیت قسمت‌های عمومی و قسمت‌های اختصاصی.)

حق استفاده از بخش‌های عمومی محدود به یک یا چند واحد آپارتمان نیست بلکه به همه مالکان به نسبت سهم آن‌ها در ساختمان تعلق دارد. به عبارتی، این قسمت‌ها تحت مالکیت مشاع همه شرکای ملک است.

تأسیسات مربوط به راه‌پله از قبیل وسایل تأمین روشنایی، تلفن و آسانسور و پشت بام جزو قسمت‌های عمومی آپارتمان است.

برخلاف قسمت‌های مشترک که عمومی است، بخش‌های اختصاصی مالکان خاصی دارند که هریک از آن‌ها با در دست داشتن سند مالکیت، محدوده مالکیت مشخصی دارند.

برخی مصادیق قسمت‌های اختصاصی عبارت‌اند از: فضای داخلی هر واحد، انباری شخصی و جای پارک اختصاصی.

مطالعه بیشتر: مطلب «نکاتی درباره فرهنگ مهمانی در عصر آپارتمان‌ نشینی» در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.

بررسی قیمت خرید آپارتمان در محله امام حسین

 محله امام حسین به دلیل وجود میدانی که در آن دایر است به یک محله پر رفت و آمد تبدیل شده است.

خرید آپارتمان در امام حسین

محله امام حسین یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است که هنوز هم بافت سنتی و قدیمی خود را دارد. اگر آشنایی کمتری با این محله دارید و قصد خرید آپارتمان در این محدوده را دارید، با «مجله ملکی دلتا» همراه باشید.

میدان امام حسین در این محله یکی از معروف‌ترین میدان‌های شرقی شهر تهران است که هر ساله جمعیت کثیری از مردم برای برپایی مراسم عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا در این میدان جمع می‌شوند.

با اینکه یک محله شلوغ و پر رفت و آمد است اما دسترسی به وسایل نقلیه عمومی از جمله مترو، اتوبوس تندرو و تاکسی بسیار راحت است.

ساکنین این محله افراد قدیمی هستند و به همین خاطر به هنگام خرید آپارتمان در امام حسین شاهد بافت قدیمی شهر خواهید شد.

یکی از مزایای خرید آپارتمان در این محوطه ماهیت تجاری آن است که سرمایه شما را چند برابر می‌کند.

پارک مریم، مجموعه ورزشی سلمان فارسی، بیمارستان امام حسین از دیگر امکانات این محله است.

اگر قصد خرید آپارتمان در منطقه 13 تهران را دارید سایت ملکی دلتا را مرجع خود قرار دهید.

قیمت آپارتمان در امام حسین

قیمت خرید آپارتمان در امام حسین

در محله امام حسین همانند دیگر محله‌های تهران شما به راحتی آپارتمان با متراژ بالا پیدا نمی‌کنید. این محله تا حدودی هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. اما با این حال باز می‌توانید آپارتمان با متراژ و امکانات مختلف زیر از سایت ملکی دلتا خریداری کنید.

آپارتمان با متراژ 70 متر 6 سال ساخت و امکانات (انباری) با 10 میلیون و 429 هزار تومان در هر مترمربع نیاز به نقدینگی 730 میلیون تومان دارد.

آپارتمان با متراژ 90 متر نوساز و امکانات (پارکینگ – انباری – آسانسور) با 26 میلیون و 667 هزار تومان در هر متر مربع با بودجه 2 میلیارد و 400 میلیون تومان قابل خریداری است.

صفحه قبل 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 صفحه بعد