x تبلیغات
املاک دلتا

خبر مهم وزیر راه درباره مسکن مهر

 وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پرونده مسکن مهر به زودی بسته می‌شود، گفت: عمده واحدهای مسکن مهر در دولت تدبیر و امید احداث شد.

واحدهای مسکن مهر

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، محمد اسلامی در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث ۱۰۰۰ واحد مسکونی برای کارمندان صدا و سیما، گفت: مسکن مهر یکی از بزرگترین پروژه‌های تولید مسکن در کشور بود، اما مشکلات فراوانی داشت.

چالش‌های مسکن مهر از زبان وزیر

وی در ادامه توضیح داد: بسیاری از واحدهای مسکن مهر در مکان‌هایی احداث شده بودند که از هیچ زیرساخت و امکانات زیربنایی برخوردار نبودند و گاها ایجاد زیرساخت برای شهرک‌های احداث شده از ساخت کل شهرک پر هزینه‌تر بود.

وزیر راه تصریح کرد: در کل این پروژه، هزینه هنگفتی را صرف خود کرد و منابع دولت نیز اجازه تامین مالی آن را نمی‌داد. اما با لطف الهی و تلاش همه همکاران این پروژه به اتمام رسید.

واحدهای مسکن مهر

اسلامی با اشاره به مشکلات حقوقی واحدهای مسکن مهر ادامه داد: این پروژه مملو بود از قراردادهای متعددی که دچار تناقضات و مشکلات قراردادی بودند. عدم کیفیت و رعایت مشخصات فنی از دیگر مشکلات مسکن مهر بود. مجموعه‌ای از مسائل حقوقی قراردادی مالی اجرایی، فنی، تاسیسات زیربنایی در این واحدها وجود داشت.

بر اساس گفته وی؛ باید سرانه‌های لازم مانند مدرسه، بازارچه، خانه بهداشت، پارک، سرای محله، مسجد و سایر مراکزی که برای زندگی مردم جزو ضروریات است، در این شهرک‌ها ایجاد می‌شد. این اقدامات با صدها میلیارد تومان هزینه انجام شد.

وی افزود: کسانی بودند که از آن‌ها پول دریافت شده بود اما پروژه برای آن‌ها تعریف نشده بود. بخش باقی مانده مسکن مهر تازه در پردیس شروع شده و انشاالله به سرعت پیش می‌رود. با همه این وجود، در همین ماه‌ها پرونده مسکن مهر در کشور بسته می‌شود.

آمار تکمیل واحدهای مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در پروژه مسکن مهر تعریف شده بود که یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در این دوره این دولت تکمیل و به مردم واگذار شد.

وی در پایان گفت: در امتداد این طرح و با برنامه‌ریزی دقیق و با ایجاد سازوکار مشخص، طرح مسکن ملی را آغاز کردیم. به طور کلی مردم در پنج مرحله در این طرح ثبت‌نام کردند. اکنون در ۱۰ هزار نقطه ۵۳۴ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در دست اجرا قرار دارد.

مطالعه بیشتر: مطلب «کمبود سیمان، مسکن مهر را زمین زد!» در سایت ملکی دلتا بخوانید.

میزان عرضه مسکن افزایش یافت

 رئیس اتحادیه املاک تهران گفت: قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه ماه گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش داشته اما این روزها میزان عرضه مسکن بالا رفته است.

اتحادیه املاک تهران

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، آژانس‌های مسکن تهران می‌گویند هر چند مرکز آمار و بانک مرکزی در خرداد ماه از روند افزایشی قیمت مسکن گزارش داده‌اند، اما معامله‌گران خانه‌های خود را با تخفیف به خریداران می‌فروشند!

مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد فروشندگان خانه توضیح داد: معاملات یک ماه گذشته نشان می‌دهد، مسکن در تهران حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه ماه گذشته، ارزان شده است.

او افزود: همچنین فروشندگان، ملک خود را با تخفیف‌های مناسب به خریداران عرضه می‌کنند.

در همین زمینه روزنامه دنیای اقتصاد، از قول واسطه‌های ملکی گزارش داده، هر روز بر تعداد آپارتمان‌هایی که برای فروش به بازار مسکن عرضه می‌شود، افزوده می‌شود و برخی از فروشندگان انصرافی در ماه‌های گذشته، در تیرماه به بازار بازگشته‌اند.

اتحادیه املاک تهران

هزینه ساخت و ساز در حال افزایش است

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که هزینه‌های ساخت و ساز روز به روز در حال افزایش است. گزارش‌ها از بازار حاکی از آن است که سیمان و فولاد به خاطر قطع برق گران شدند.

در حال حاضر قیمت هر پاکت سیمان به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است و همین افزایش قیمت بی‌رویه سیمان باعث متوقف شدن پروژه مسکن ملی و آزادراه تهران شمال شد.

انبوه‌سازان بر این باورند چنانچه افزایش افسارگسیخته قیمت سیمان و فولاد تداوم پیدا کند، ممکن است قیمت مسکن در ماه‌های پیش‌رو افزایش چشمگیری داشته باشد.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران در حالی از کاهش قیمت مسکن خبر می‌دهد که در اواسط بهار امسال هم وزیر راه و شهرسازی مدعی شده بود قیمت مسکن حباب دارد و باید منتظر ارزانی قیمت مسکن بود.

با این حال روند قیمت مسکن از خردادماه امسال مجددا در گزارش‌های بانک مرکزی صعودی گزارش شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد در خردادماه سال جاری، متوسط قیمت مسکن برای خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران ۲۹۶.۷ میلیون ریال بود که نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۰ و خرداد ۱۳۹۹، به ترتیب ۳ درصد و ۵۶.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مطالعه بیشتر: مطلب «بحران ساخت‌وساز و صعود قیمت‌ها» را در سایت ملکی دلتا بخوانید.

جزئیات پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی مسکن روستایی

 بانک مسکن با توجه به افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان، به سوالات متقاضیان این تسهیلات پاسخ می‌دهد.

تسهیلات مسکن روستایی 1

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، طبق اعلام بانک مسکن، افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان در حالی در روزهای اخیر به شعب بانک ابلاغ شده است که هم‌اکنون تعداد قابل‌توجهی از افراد ساکن در روستاها با یک سؤال مهم مواجه هستند. این سؤال آن است که از چه مسیری می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کرده و در چه زمانی و طی چه فرآیندی این تسهیلات به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

با توجه به آنکه روش دریافت تسهیلات مسکن در روستاها و همچنین ضوابط مربوط به آن همچون سقف تسهیلات، نرخ سود، مدت بازپرداخت، رقم اقساط ماهانه و … متفاوت از تسهیلات مسکن در شهرها است، روستاییان با این سؤال مواجه هستند که چگونه می‌توانند در فهرست واجدان شرایط این تسهیلات قرار بگیرند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در ارتباط با تسهیلات ساخت مسکن در روستاها می‌توان به آن اشاره کرد این است که این تسهیلات نوعی تسهیلات حمایتی است. به این معنا که نرخ سود این تسهیلات یارانه‌ای است و برخلاف رایج‌ترین روش پرداخت تسهیلات مسکن در شهرها – تسهیلات از محل اوراق – که با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به متقاضیان پرداخت می‌شود، این تسهیلات با سود یارانه‌ای و پرداخت مابه‌التفاوت سود از سوی دولت باهدف نوسازی واحدهای مسکونی در روستاها به واجدان شرایط اختصاص می‌یابد.

تسهیلات مسکن روستایی

میزان سود تسهیلات مسکن روستایی

سود تسهیلات مسکن روستایی ۵ درصد است که ارزان‌ترین تسهیلات بانکی در حوزه مسکن محسوب می‌شود. گام اول برای دریافت این تسهیلات دریافت معرفی‌نامه از سوی روستاییان متقاضی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. متقاضیان واجد شرایط برای ساخت مسکن در روستاها می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه از بنیاد مسکن و ارائه آن به شعب بانک مسکن نسبت به تشکیل پرونده و قرار گرفتن در صف متقاضیان دریافت وام روستایی اقدام کنند.

تسهیلاتی که در قالب تسهیلات ساخت جهت نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی به متقاضیان پرداخت می‌شود قابلیت فروش اقساطی برای یک دوره زمانی ۲۰ ساله دارد.

بر این اساس، مدت‌زمان مشارکت مدنی برای ساخت مسکن در روستاها تا ۲۰ واحد مسکونی حداکثر ۱۸ ماه است اما درصورتی‌که این تعداد از ۲۱ واحد مسکونی بیشتر شود تا ۲۴ ماه این مدت ادامه خواهد یافت. این موضوع یک امکان قابل توجه برای ورود انبوه‌سازی و ساخت‌وسازهای حرفه‌ای به روستاها را نشان می‌دهد.

همچنین، حداکثر مدت دوران مشارکت مدنی سه سال تعیین‌شده است که قابلیت فروش اقساطی برای یک دوره بازپرداخت ۲۰ ساله را دارد.

ضوابط پرداخت تسهیلات مسکن روستایی 

براساس ضوابط بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، مهلت قانونی برای شروع به‌کار و پرداخت مرحله اول تسهیلات حداکثر ۶ ماه پس از انعقاد قرارداد با بانک خواهد بود. علاوه بر امکان دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، امکان دریافت تسهیلات جعاله همزمان با دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی در صورت تقاضا از جانب تسهیلات گیرنده، وجود دارد.

سقف تسهیلات جعاله برای این گروه از متقاضیان ۱۰ میلیون تومان از محل اوراق ممتاز، با سپرده، بدون سپرده و یا به‌صورت توأم به ازای هر واحد مسکونی تعیین شده است. دریافت این تسهیلات ازآنجاکه جزو تسهیلات حمایتی و یارانه‌ای محسوب می‌شود، برای هر خانوار متقاضی، صرفاً برای یک‌بار میسر است. بنابراین آن دسته از متقاضیانی که پیش‌ازاین اقدام به دریافت این تسهیلات کرده‌اند دیگر مشمول دریافت این تسهیلات نیستند. این ضابطه برای رعایت عدالت در توزیع تسهیلات یارانه‌ای و بهره‌مندی همه متقاضیان از این امکان در نظر گرفته‌شده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «وام مسکن ملی یا دو دهه بدهکاری!» را در سایت ملکی دلتا بخوانید.

مالکان اصلی خانه های خالی معرفی شدند!

 وزیر راه و شهرسازی گفت: بسیاری از مالکان واحدهای خالی افراد حقوقی هستند که مالیات این واحدها ۲ برابر حساب می‌شود.

سامانه املاک و اسکان

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما برای شناسایی خانه‌های خالی دو گزینه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: گزینه اول آن بود که مردم از طریق سامانه املاک و اسکان ثبت‌نام کنند و گزینه دوم هم ارسال پیامک به مالک بود که آن‌ها واحد مسکونی خود را تأیید می‌کردند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده که ۶۰ درصد از خانه‌های خالی را شامل می‌شود، افزود: تاکنون ۳ میلیون نفر در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کرده اند و ما به زودی پیامک را به صاحبان واحدهای مسکونی ارسال می‌کنیم.

اسلامی در ادامه با تاکید براینکه از روزهای آینده باید سازمان امور مالیاتی پیامک‌ها و اظهارنامه‌های مالیاتی را ارسال کند، گفت: بسیاری از مالکان واحدهای خالی افراد حقوقی هستند که مالیات این واحدها ۲ برابر حساب می‌شود.

سامانه املاک و اسکان

تکلیف مالیات بر عایدی سرمایه چه میشود؟

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مالیات بر عایدی سرمایه هم اشاره کرد و افزود: این طرح خود باعث پویا شدن اقتصاد و جلوگیری از واسطه‌گری می‌شود که در حال حاضر این طرح در مجلس قرار دارد و امیدواریم نمایندگان مجلس با تمهیداتی که به‌کار می‌گیرند، این طرح را هرچه زودتر ارائه کنند.

وی همچنین با اشاره به این‌که تسهیلات بازار مسکن پیش‌از این ۱۰۰میلیون تومان بود، گفت: با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار این تسهیلات را به ۲۵۰ میلیون تومان رساندیم.

مطالعه بیشتر: مطلب «دست دلالان از بازار مسکن قطع می‌شود» را در سایت ملکی دلتا بخوانید.

قیمت آپارتمان در محله سید خندان

 اگر به دنبال خرید آپارتمان در سید خندان هستید و علاقه‌مند هستید با این محله بیشتر آشنا شوید تا انتهای این گزارش با ما همراه باشید.

خرید آپارتمان در سید خندان

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، محله سیدخندان در منطقه 7 پایتخت واقع شده است که از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه رسالت، از شرق به خیابان شریعتی و از غرب به بزرگراه حقانی منتهی می‌شود.

این محله برای سکونت امکانات و دسترسی خوبی دارد، اما یکی از محله‌های گران قیمت در منطقه 7 به شمار می‌رود.

خیابان جلفا مهم‌ترین خیابان سیدخندان است که برخی اوقات شاهد ترافیک سنگین‌ در آن خواهید بود. اما شما حتماً نام «پل سیدخندان» در این محله را شنیده‌اید؛ شاید برایتان جالب باشید که بدانید این پل اولین پل تک پایه در ایران است که پیش از انقلاب توسط پیمان‌کاران فرانسوی ساخته شده بود و پس از انقلاب مهندسان ایرانی توانستند با بهره‌گیری از الگوی ساخت آن، پل طبقاتی صدر را نیز به شکل تک‌پایه احداث کنند.

خرید آپارتمان در سید خندان

بررسی قیمت مسکن در محله سید خندان

اگر قصد خرید آپارتمان در سید خندان را دارید بهتر است بدانید، قیمت مسکن در این محله متوسط رو به بالا است. این محله در کنار ساخت‌وسازهای بسیاری که داشته اما همچنان خانه‌های قدیمی و کلنگی در این محله زیاد به چشم می‌خورد.

اگر برای سکونت در این محله به دنبال یک واحد مسکونی نوساز هستید، شما حداقل برای هر یک متر مربع باید بین 43 تا 60 میلیون بودجه کنار بگذارید.

برای مثال در حال حاضر یک واحد مسکونی نوساز 147 متری کلید نخورده، با امکانات (پارکینگ – آسانسور – انباری – اتاق لباس) متری 60 میلیون 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. پس اگر شما به دنبال چنین خانه‌ای هستید باید نزدیک به 9 میلیارد تومان نقدینگی داشته باشید.

اما شما با نقدینگی کمتر از این هم می‌توانید اقدام به خرید آپارتمان در سید خندان کنید. هم‌ اکنون یک واحد 74 متری بدون پارکینگ در طبقه سوم، متری 39 میلیون تومان در سایت ملکی دلتا آگهی شده است.

در این محله، امکان خرید خانه بین 27 تا 32 میلیون تومان برای هر متر مربع وجود دارد، اما شما با این میزان نقدینگی باید به سراغ خانه‌های با سن بنای بالا و بدون امکانات بروید.

دست دلالان از بازار مسکن قطع می‌شود

 رییس جمهور منتخب با تاکید بر اینکه باید دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی به خصوص فولاد و سیمان قطع شود، گفت: حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت از دست آنها ممکن نیست.

الزامات ساخت مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در “نشست ویژه بررسی الزامات ساخت مسکن” با حضور مدیران و کارشناسان تراز اول حوزه مسکن، گفت: تهیه مسکن همواره یکی از دغدغه‌های جدی مردم بوده و امروز نه تنها خرید مسکن، که اجاره آن هم در شهرهای بزرگ و حتی شهرهای کوچک‌تر به آرزویی دست‌نیافتنی برای مردم تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه گرانی مسکن یک مشکل ریشه‌ای در ایجاد آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و حاشیه‌نشینی است، افزود: در مقطعی ساخت مسکن مهر جریان مؤثری در عرصه ساخت مسکن و خانه‌دار شدن اقشار محروم به راه انداخت اما متأسفانه به جای اصلاح ایرادات طرح مسکن مهر، در دوره اول دولت فعلی، این طرح رسماً تعطیل شد. البته در دوره بعدی این نگاه تغییر کرد و تلاش شد مسکن مهر با رفع نقایص تکمیل شود.

رئیس جمهور منتخب خاطرنشان کرد: مردم در موضوع ساخت مسکن مهر طرف حساب خود را دولت می‌دانند و هنگام قضاوت درباره عملکرد دولت در این زمینه، تفاوتی بین دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم قائل نیستند. لذا دولت باید به تعهدات پایبند باشد مگر آنکه در موارد استثنا زیانی فاحش و جدی متوجه منافع عمومی باشد.

حجت الاسلام رئیسی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نیز باید متقابلاً متعهد به کار با کیفیت باشد، اظهار داشت: دولت باید از یک سو میدان را برای فعالیت بخش خصوصی در زمینه مسکن و دیگر عرصه‌ها هموار کند و از سویی با هدایت و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی و اعمال نظارت مؤثر از حقوق مردم دفاع کند.

الزامات ساخت مسکن

طرح اقدام ملی مسکن با قدرت ادامه می‌یابد

وی با تاکید بر اینکه باید الزامات ساخت مسکن از جمله نیاز دقیق مناطق مختلف کشور و نیز ظرفیت‌های موجود برای رفع این نیاز به طور دقیق احصا شود، اظهار کرد: اقدامات در حال انجام برای ساخت انبوه مسکن از جمله ساخت ۵۳۰ هزار واحد مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن باید با قوت ادامه یابند. اقدامات جدید هم باید با بهره‌گیری از تجارب گذشته و در نظر گرفتن تمام جوانب به شکلی انجام شود که گامی مؤثر در مسیر حل مشکلات مردم باشند.

رئیس جمهور منتخب تصریح کرد: باید با روحیه جهادی تلاش کنیم زمین برای ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال در محدوده شهرها و روستاها با فوریت و بدون تأخیر تأمین شود. اگر در این زمینه ابهام قانونی هم وجود دارد باید با توجه به انگیزه بالای نمایندگان مجلس هر چه سریع‌تر این ابهامات را برطرف کرد.

باید دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی قطع شود

حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که پرداخت تسهیلات مسکن بهتر است در یک بانک تخصصی انجام شود که هم مردم با چارچوب عملکرد آن بیشتر آشنا هستند و هم امکان کنترل و نظارت دقیق‌تر بر پرداخت این تسهیلات وجود خواهد داشت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای تعدیل هزینه‌ها و تسهیل و تسریع در ایجاد الزامات ساخت مسکن باید دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی به خصوص فولاد و سیمان قطع شود، گفت: حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت از دست آنها ممکن نیست. اگر فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن کنترل نشود شیرینی ساخت مسکن برای مردم از بین می‌رود.

مطالعه بیشتر: مطلب «نرخ تورم مسکن در تیرماه اعلام شد» را در سایت ملکی دلتا بخوانید.

روزهای خاکستری بازار مسکن

 بررسی تعداد و میانگین قیمت فایل‌های فروش مسکن در تیرماه که در بازار آنلاین عرضه شده است، نشان می‌دهد تورم پنهان ملک در ماهی که گذشت تقریبا «صفر» بوده است.

تورم مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، در ماه انتخابات که میزان تورم پنهان ملک اندکی مثبت برآورد شد، آمار رسمی نیز نشان داد میانگین قیمت قطعی فروش مسکن در این ماه 3 درصد رشد داشته است.

البته بین میزان رشد قیمت در تورم پنهان و تورم رسمی بازار ملک قدری اختلاف وجود دارد که این موضوع می‌تواند نشات گرفته از یک علت فنی باشد؛ به این معنا که اگر همه فایل‌های عرضه شده در بازار مسکن طی یک ماه فروخته شود، طبعا تورم پنهان و واقعی ملک می‌تواند کاملا نزدیک به هم یا برابر باشد؛ اما یک احتمال این است که اتفاقا فایل‌هایی معامله شده که قیمت پیشنهادی آنها بالاتر بوده و به همین خاطر آنچه به‌طور رسمی در آمار منعکس شده، حکایت از رشد بیشتر قیمت نسبت به نرخ تورم پنهان کشف شده در فایل‌ها دارد.

بررسی ما نشان می‌دهد قیمت میانگین فایل‌های فروش مسکن در تیر ماه در حالی بدون تغییر بوده که در این ماه تعداد فایل‌های فروش نسبت به خرداد رشد هفت درصدی داشته است.

این توقف رشد قیمت در بازار مسکن خود علامتی از این واقعیت است که فروشنده‌های مسکن به تدریج از شرایط این بازار در سال 1400 مطلع شده و در حال تنظیم رفتار خود با شرایط جدید هستند.

بررسی تغییرات قیمتی فایل‌های ملکی در شهر تهران می‌تواند علائم روشن‌تری از رفتار خریدار و فروشنده در بازار مسکن ارائه دهد و از این جهت این اطلاعات در کنار تحقیقات میدانی، واجد ارزش ارزیابی می‌شود.

کاهش خرید و فروش مسکن در تیرماه

تحقیقات میدانی نشان می‌دهد در حال حاضر حجم معاملات مسکن در بنگاه‌های ملکی کاهش قابل توجهی داشته و واسطه‌ها عنوان می‌کنند در تیرماه، خرید و فروش نسبت به خرداد ماه کمتر بوده است.

این وضعیت خود نقش پیشگیرانه از رشد قیمت مسکن داشته است، طوری که در دو منطقه مصرفی پرمعامله شهر تهران یعنی مناطق 4 و 5، میانگین قیمت پیشنهادی فروش مسکن در تیرماه 2 درصد کاهش داشته است و باید دید در آمار رسمی قیمت ماهانه مسکن که ظرف روزهای آینده منتشر خواهد شد، این تغییرات کاهشی بازتاب داشته است یا نه.

البته داده‌های قیمتی تیرماه که در دسترس قرار گرفته، مربوط به فایل‌های کم‌سن است اما داده‌های قیمتی خرداد به کل فایل‌های فروش در آن ماه تعلق داشته است. بنابراین چه بسا اگر کل میانگین قیمت کل فایل‌ها با یکدیگر مقایسه می‌شد، حتی تورم پنهان ملک (انتظارات فروشندگان) در تیر ماه نیز منفی برآورد می‌شد.

در تیرماه 130 هزار فایل فروش مسکن از طریق بازار نیازمندی‌های آنلاین وارد بازار مسکن شهر تهران شده است که بررسی این فایل‌ها نشان می‌دهد در جنوب شهر تهران تغییرات قیمتی منفی رخ نداده و میانگین قیمت فروش پیشنهادی مسکن در نیمه جنوبی شهر نسبت به خرداد تغییری نداشته است.

رفتار خاکستری، معامله‌گران در بازار مسکن

در حال حاضر رفتار معامله‌گران بازار مسکن به گونه‌ای است که می‌توان رنگ بازار مسکن در هفته‌های نخست تابستان را «خاکستری» توصیف کرد. این رنگ اندکی تیره‌تر از رنگ بازار در دوماه اول امسال است که قیمت مسکن به‌طور میانگین ظرف این مدت 5 درصد کاهش پیدا کرد.

اوضاع بازار مسکن در سال 99 نیز نه شباهتی به بهار امسال و نه شباهتی به تیرماه داشت و رنگ غالب در این بازار طی سال گذشته «سیاه» بود.

مقصود از رنگ سیاه این است که فروشنده‌ها و خریداران در سال گذشته بدون هیچ ابهامی، یقین داشتند که افزایش قیمت طی آن سال قطعی بوده و در نتیجه هر ماه با وجود حجم پایین معاملات، قیمت مسیر افزایشی را ادامه می‌داد. در دوماه نخست امسال انتظارات مثبت شد، طوری که باز هر دو ضلع معاملات مسکن یعنی خریداران و فروشنده‌ها اطمینان داشتند که حباب قیمت قرار است تخلیه شود و همین انتظارات کاهشی در قیمت‌های قطعی نیز منعکس شد.

مطالعه بیشتر: مطلب «آمار عجیب از میزان معاملات ملکی در تهران» را در سایت ملکی دلتا بخوانید.

میلیاردی شدن قیمت مسکن ملی واقعیت دارد؟

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اینکه بعضا عنوان می‌شود به دلیل رشد قیمت مصالح ساختمانی، هزینه تمام شده واحدهای اقدام ملی مسکن میلیاردی شده، شایعه برخی دلالان است که می‌خواهند امتیاز واحدها را ارزان از مردم بخرند.

طرح مسکن ملی

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، محمود محمودزاده در این رابطه اظهار کرد: اعداد و ارقامی که بعضی افراد غالبا در فضای مجازی در خصوص واحدهای اقدام ملی مسکن مطرح می‌کنند هزینه تمام شده این واحدها میلیاردی شده، شایعه برخی دلالان است.

وی افزود: قراردادهای واحدهای طرح ملی مسکن بر اساس شاخص سازمان برنامه و نظام فنی اجرایی کشور منعقد شده که مربوط به سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ است. این قراردادها با قیمت متری حدودا ۲.۸ میلیون تومان برای ساختمان‌های چهار طبقه به امضا رسیده که اگر طبقات اضافه شود این مبلغ مقداری افزایش پیدا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دولت زمین و تسهیلات را تامین می‌کند، ولی خودش مجری نیست. این سازندگان بخش خصوصی هستند که مصالح ساختمانی مثل سیمان، فولاد، کاشی، سرامیک و غیره را می‌خرند، دستمزد می‌دهند و می‌سازند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت زیر قیمت تمام شده واحدها را به متقاضیان تحویل دهند. طبیعی است که سود خود را در نظر می‌گیرند.

طرح مسکن ملی

واگذاری واحدهای طرح ملی مسکن بر اساس قیمت تمام شده

محمودزاده گفت: از روز اول که پروژه‌ها شروع شد قیمتی برای آن‌ها در نظر نگرفتیم و همیشه اعلام کردیم بر اساس قیمت تمام شده است.

وی با اشاره به افتتاح ۲۸ هزار واحد اقدام طرح ملی مسکن در هفته‌های گذشته بیان کرد: یکی از پروژه‌های اخیر که به بهره‌برداری رسید در شهر جدید پرند بود. اجرای این پروژه ۱۴ ماه طول کشید که قیمت ساخت آن متری ۴ میلیون تومان و قیمت زمین هم متری ۷۰۰ هزار تومان تمام شد و به متقاضیان تحویل دادیم. علت این بود که متقاضیان در این طرح همکاری داشتند و آورده خود را به موقع واریز کردند. از مردم تقاضا داریم برای جلوگیری از طولانی شدن پروژه‌ها در واریز به‌موقع آورده اهتمام لازم را داشته باشند.

مطالعه بیشتر: مطلب «بحران ساخت‌وساز و صعود قیمت‌ها» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

قیمت مسکن با قطعی برق افزایش یافت!

 قطعی برق منجر به تلاطم در بازار سیمان شد و در پی آن سوءاستفاده‌کنندگان نیز با فرصت‌طلبی سعی در افزایش قیمت‌ها می‌کنند.

قطعی برق

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، پیش‌بینی روند قیمتی مسکن در کشور وابستگی بسیاری به متغیرهای کلانی همچون رشد نقدینگی، نرخ تورم و رشد اقتصادی کشور دارد و باید گفت این عوامل بر همه‌ ارکان ساخت مسکن مانند مصالح ساختمانی و سازه‌های فولادی همچون تیرآهن، میلگرد و سیمان اثرگذار است، اما موضوعی که اخیرا دلیل و بهانه‌ای برای گرانی این مصالح ساختمانی شده تنها نرخ تورم نیست، بلکه قطعی برق کارخانجات نیز مزیدی بر علت شده است؛ به گونه‌ای که از ۲۶ تیرماه امسال که موضوع قطعی برق کارخانجات قطعی شد، قیمت سیمان روندی صعودی به خود گرفت و هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان از ۴۴ هزار تومان در ابتدا به بیش از ۷۰ هزار تومان و پس از آن به مرز ۱۲۰ هزار تومان رسید و قیمت میلگرد نیز از ۱۴ هزار تومان به رقم ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان رسیده است.

از آنجایی که تورم مصالح ساختمانی نیز یکی از مهم‌ترین عناصر تاثیرگذار بر تورم مسکن است، احتمال ایجاد تورم مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن، دور از ذهن نخواهد بود، اما منشا این تورم نه افزایش قیمت دلار یا سایر متغیرهای اقتصادی بلکه قطعی برق خواهد بود.

آیا تنها قطعی برق قیمت سیمان و میلگرد را صعودی کرد؟

مسئولان نیز علت افزایش قیمت‌ها را قطعی برق صنایع در دو ماه اخیر عنوان می‌کنند و می‌گویند قطعی و کمبود برق منجر به عدم تولید سیمان به میزان کافی شده و همین امر باعث التهاب در بازار و افزایش نرخ سیمان در بازار آزاد شده و کاهش عرضه همزمان با تقاضای بالای قیمت‌ها همان چیزی است که صنعت سیمان در حال حاضر به آن دچار شده است. فعالان این حوزه معتقدند سیمان و میلگرد پراستفاده‌ترین مصالح در ساخت مسکن است و گرانی این دو محصول می‌تواند بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر بگذارد.

عطا آیت‌اللهی، کارشناس بازار مسکن درخصوص افزایش نجومی قیمت برخی مصالح ساختمانی بر این باور است زمانی که خبر توقف تولید هر کالایی در کشور منتشر می‌شود شرایط را برای احتکار و دلال‌بازی بیشتر فراهم می‌کند.

قطعی برق

سودجویان دست به‌ کار شدند

آیت‌اللهی گفت: امروز می‌بینیم قیمت هر پاکت سیمان به ۱۳۰ هزار تومان رسیده و میلگرد هم در سایزهای مختلف افزایش قیمت داشته و متاسفانه باید گفت قطعی این روزهای برق کارخانجات بهانه‌ای برای افزایش قیمت سیمان و میلگرد شده این در حالی است که این سیمان همان سیمان باکیفیت است.

او با بیان اینکه در آنالیز قیمت مسکن بخش عمده قیمت‌ها مربوط به قیمت زمین می‌شود، افزود: هرچند مصالح ساختمانی قیمت عمده مسکن را تشکیل نمی‌دهد، اما باید گفت به لحاظ حجمی سیمان در ساخت مسکن تاثیر زیادی دارد و قاعدتا نباید جهشی در قیمت مسکن ایجاد کند اما افرادی که به دنبال فرصت و سودجویی بیشتر هستند، برای اینکه بهانه‌ای برای این افزایش قیمت داشته باشند مسلما از این موضوع برای بالا بردن قیمت‌ها استفاده می‌کنند.

آیت‌اللهی با بیان اینکه اقتصاد مسکن اقتصاد مهمی است، گفت: زمانی که هر مولفه از ساخت مسکن دچار تلاطم شود، سوءاستفاده‌کنندگان نیز با فرصت‌طلبی سعی در افزایش قیمت‌ها می‌کنند و قطعا این شرایط بر بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

مطالعه بیشتر: مطلب «رشد انفجاری هزینه ساخت مسکن» در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.

اثبات مالکیت ملک چگونه امکان‌پذیر است؟

 اثبات مالکیت ملک در وضعیتی طرح می‌شود که در مورد مالکیت مالی اختلاف باشد. مالکیت حقی است که به موجب آن شخص می‌تواند در حدود قوانین، در مالی تصرف کرده و از تمام منافع آن بهره‌مند شود.

اثبات مالکیت ملک

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، یکی از پیچیده‌ترین دعاوی ملکی که در مراجع قضایی شاهد آن هستیم دعوای اثبات مالکیت ملک است.

اثبات مالکیت ملک

مستند به ماده ۲۲ و همچنین ماده ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاک، در مورد املاکی که دارای سند مالکیت هستند دادگاه کسی را مالک می‌شمارد که سند اصلی مالکیت به نام او است.

چنان‌چه در مورد ملکی که در اداره ثبت اسناد و املاک به‌صورت رسمی ثبت نشده است، اختلافی ایجاد شود و شخصی که آن را خریده یا به نحو دیگری تملک کرده است بخواهد مالکیت خود را بر آن ملک ثابت کند، لازم است دعوایی به خواسته ”اثبات مالکیت” در دادگاه طرح نماید.

دادگاه در‌ صورتی‌که با توجه به دلایل و مستندات خواهان از جمله تصرف ملک، مبایعه‌نامه عادی و شهادت شهود، مالکیت خواهان را احراز نماید حکم به اثبات مالکیت وی صادر می‌کند.

اثبات مالکیت ملک

مالکیت ملک با چه دلایلی ثابت می‌شود؟

برای اثبات مالکیت الزامی به وجود مبایعه‌نامه و قرارداد نیست، زیرا مالکیت ممکن است به اشکال مختلف منتقل شده باشد. به عنوان مثال مالکیت ملک ممکن است به صورت قهری و از طریق ارث به مالک منتقل شده باشد.

زمانی که دعوای اثبات مالکیت ملک مطرح می‌شود کسی که مدعی مالکیت ملک است باید با استفاده از دلایل اثبات، مانند سند، شهادت شهود یا تصرف و … ادعای خود را اثبات نماید.

  • سند مالکیت: مهم‌ترین دلیل مالکیت، سند مالکیت است. امروزه املاک و اتومبیل‌ها مطابق قانون در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می‌رسند و به این ترتیب دولت فقط کسی را که مال به نام او ثبت شده مالک می‌شمارد.
  • شهادت شهود: یکی دیگر از ادله‌ای که می‌توان از طریق آن مالکیت را اثبات نمود، استناد به شهادت شهود می‌باشد. برای مثال مدعی می‌تواند به‌وسیله شهود ثابت نماید که قبلا مال در تصرف او بوده و بعدا متصرف به اجبار یا حیله و تقلب آن را غصب و تصرف نموده است و یا ثابت نماید که مال از طرف متصرف به او انتقال داده شده است. البته شاهد باید دارای شرایط قانونی باشد و شهادت هر کسی مورد پذیرش دادگاه واقع نمی‌شود.
  • تصرف ملک: طبق ماده ۳۵ قانون مدنی: (ملک در تصرف هر شخص باشد وی مالک ملک است مگر خلاف آن ثابت شود.)

مرجع صالح جهت اثبات مالکیت

دعوای اثبات مالکیت باید در دادگاه محل وقوع ملک (مال غیر منقول) مطرح گردد و تمامی مدارک و مستندات به همراه دادخواست تقدیمی ارائه شود.

پس از ارجاع پرونده به شعبه، تشکیل جلسه رسیدگی و بررسی مدارک و مستندات مدعی، در صورتی‌که حقانیت خواهان احراز شود، دادگاه رای بر اثبات مالکیت وی صادر می‌کند.

مطالعه بیشتر: مطلب «نکات کلیدی که هنگام معاملات ملک باید بدانید» را در سایت ملکی دلتا بخوانید

صفحه قبل 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 صفحه بعد