x تبلیغات
املاک دلتا

با افزایش قیمت مسکن همه خریدار می‌شوند!

 با بررسی چند دهه اخیر شاهد هستیم که با افزایش قیمت مسکن علاقه مردم برای خرید آپارتمان و مسکن بیشتر خواهد شد.

افزایش قیمت مسکن مهر

«مجله ملکی دلتا» یک کارشناس حوزه کار به تامین مسکن ارزان قیمت و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن برای کارگران تاکید کرد و از دولت رییسی خواست که در اجرای مجدد سیاست مسکن مهر در حجم انبوه، مشکلات فنی و خدمات جانبی این ساختمان‌ها را در نظر بگیرد.

علی اکبر سیارمه، کارشناس حوزه کار، در تامین مسکن آحاد جامعه اظهار کرد: امیدوارم هستیم که آقای رییس با سروسامان دادن بازار مسکن، اقشار و طبقات زحمتکش کارگری را از نعمت خانه‌دار شدن بهره مند سازند.

وی در ادامه افزود: در طی چهار سال اول دولت یازدهم شاهد رد کردن بحث مسکن بودیم و از سوی دیگر دغدغه پر کردن واحدهای مسکن مهر وجود نداشت.

قیمت مسکن مهر

موج خریدار با افزایش قیمت مسکن

این روزها با افزایش قیمت مسکن مهر نسبت به سه سال قبل و پنج برابر شدن آن، خبر از آن می‌دهد که تا وقتی کالایی مثل مسکن با قیمت پایین وجود دارد، کسی تمایل به خرید ندارد. با گران شدن مسکن مهر و افزایش یکباره قیمت ها بیشتر مردم طالب خرید آن می‌شوند.

هر چند که از نظر کمیتی، تعداد ساختمان‌های قابل توجهی در همان روزهای اول مسکن مهر وجود داشت اما باز استقبال آن چنانی از سوی طبقه کارگری صورت نگرفت.

متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم با اعلام مبلغ های 5 میلیون تومان و 10 میلیون تومان در ادامه 20 میلیون تومان برای وام مسکن مهر، باز خبری از ساختمان های ارزان قیمت برای کارگران و طبقات کم درآمد وجود نداشت.

سیارمه در پایان تاکید کرد: نسبت به چهار دهه گذشته چندان با افزایش جمعیت روبرو نبوده‌ایم. در صورتی که این افزایش جمعیت باز تکرار می‌شد، امروز با جوانانی روبرو بودیم که هر کدام به یک خانه مستقل نیاز داشتند.

در شرایطی می‌توانیم با پدیده پیری جمعیت مقابله کنیم که مشکل اشتغال و مسکن این جوانان برطرف شود. برای همین امر نیاز است که زیرساخت‌های اولیه نیز فراهم شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نبض بازار مسکن در دست اقشار متوسط» را از مجله ملکی دلتا مطالعه کنید.

هشدار وزارت تعاون به خریداران مسکن!

 وزارت تعاون به خریداران مسکن در خصوص برخی تعاونی‌ها و اتحادیه‌های عمرانی هشدار داد که در ادامه چرایی آن را تشریح خواهیم کرد.

خریداران مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خریداران مسکن در خصوص برخی تعاونی‌ها و اتحادیه‌های عمرانی که با ادعای داشتن مجوز از وزارت تعاون و وزارت راه و شهرسازی یا اعلام وابستگی به نهادهای دولتی و حکومتی، به ثبت نام از متقاضیان در سایتی با عنوان etot.co اقدام کرده و واحدهای خود را از طریق تبلیغات سلبریتی‌ها در برخی سایت‌ها یا روزنامه‌های کثیرالانتشار پیش‌فروش می‌کنند، هشدار داد.

در اطلاعیه معاونت تعاون وزارت کار گفته شده است: هرگونه فعالیت و ثبت نام در حوزه مسکن صرفا با داشتن مجوز از مراجع ذیصلاح و رعایت همه مفاد قانون پیش فروش ساختمان، مصوب و آیین‌نامه اجرایی آن امکان‌پذیر خواهد بود، در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود.

معاونت تعاون وزارت کار اعلام کرده است: باید هر گونه اقدام در زمینه ساخت و ساز و پیش فروش واحدهای مسکونی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه از جمله داشتن مجوز از وزارت راه و شهرسازی، رعایت همه مفاد قانون پیش فروش ساختمان انجام بگیرد.

خریداران مسکن

بر اساس اعلام وزارت تعاون، پیش فروش واحدهای مسکونی باید با پیشرفت فیزیکی 30 درصدی و انجام کامل تعهدات انجام بگیرد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان اعلام کرده است که با بررسی‌های صورت گرفته و بازدیدهای میدانی، اتحادیه تعاونی‌های انبوه‌ساز تهران و اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، نه تنها فرآیند قانونی ساخت و ساز و پیش فروش واحدها را رعایت نکرده، بلکه با ادعای داشتن مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پیش فروش ساختمان در قالب طرح ملی مسکن اقساطی از طریق تبلیغات و ثبت نام از متقاضیان از طریق سایتی با عنوان http://etot.co اقدام کرده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «چرا خانه های بزرگ مشتری ندارند؟» را در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.

ساخت یک میلیون مسکن و موانع آن

 «تورم» سیستم اقتصاد کشور را از دو جهت سرمایه گذاری در بخش تولید بخصوص تولید مسکن و از سوی دیگر با ترویج دلالی سفته، با معضل روبرو کرده است.

یک میلیون مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، طرح سالانه ساخت یک میلیون مسکن با سه مانع روبرو شده است. در کنار افزایش جمعیت در کلان شهرهای کشور و اشباع شدن ظرفیت‌های زیستی، ساخت و ساز در این شهر نیازمند سرمایه گذاری‌های هزاران میلیاردی کرده است. علاوه براین ساخت زیرساخت‌های آموزشی، بهداشتی، امنیتی و … از نظر هزینه و سرمایه‌گذاری با شرایط بحرانی روبرو شده است.

در روز یکشنبه طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن اصلاح شد اما در شرایطی که طرح مشابه آن توسط ابراهیم رییسی، رییس جمهور سیزدهم در دوران مبارزات انتخابی عنوان شد، چشم انداز روشنی ندارد. «تورم»، «تامین مالی» و «زمین» سه مانع اصلی در مسیر راه ساخت یک میلیون مسکن است.

سه مانع سد راه ساخت یک میلیون مسکن

ساخت یک میلیون مسکن با شروط

به نقل از مهدی سلطان محمدی، کارشناس اقتصاد مسکن، برنامه تولید یک میلیون مسکن در شرایطی تحقق پیدا می‌کند که مردم راس سرمایه گذاران آن باشد اما مساله ای که مردم را از این کار واداشته است و متوسط ساخت مسکن را سالانه بین 300 تا 400 هزار واحد رسانده، بحث «تورم» است.

سلطان محمدی در ادامه افزود: تحقق پذیری طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی که از سوی رییس جمهور منتخب در ایام تبلیغات اعلام شد، به عوامل متعددی بستگی دارد.

از جمله این عوامل می‌توان به محل تامین منابع، منطقه تعیین شده برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی و جانمایی‌هایی که برای این طرح در نظر گرفته شده، اشاره کرد.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به اینکه هیچ زمینی رایگان نیست و هم اکنون زمینی در شهرهای بزرگ وجود ندارد، باید بررسی کرد که آیا تحقق پروژه در حواشی شهرهای بزرگ امکان پذیر است یا نه؟

آماده‌سازی زمین برای ساخت و ساز موضوع اصلی و مهم است و می‌دانیم که آماده سازی اراضی برای تبدیل آن به یک منطقه مسکونی نیازمند منابع بسیار زیادی است.

 

پیشنهاد مطالعه: مطلب «توقف ساخت مسکن مهر، یک میلیون نفر را بیکار کرد» را از مجله دلتا بخوانید.

محله شاهین باب میل شما

 خرید آپارتمان در شاهین تهران یعنی بهره بردن از یک منطقه خوش آب و هوا و بدون طرح ترافیک با امکانات رفاهی زیاد

خرید آپارتمان در شاهین

اگر به دنبال خرید آپارتمان در تهران هستید، پیشنهاد «مجله ملکی دلتا»به شما خرید آپارتمان در شاهین می باشد. این محله که جزو منطقه 5 تهران و ناحیه 7 است، با بافت مدرن و ترافیک کم می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

شاهین که در دامنه کوه رشد کرده است برخلاف آب و هوای آلوده تهران دارای آب و هوای مناسبی برای زندگی است.

اگر اقدام به خرید آپارتمان در پونک و یا دیگر محلات در منطقه 5 تهران کرده باشید؛ می دانید دارای بافت ساختمانی نو و تازه سازی هستند. شاهین مانند دیگر محلات منطقه 5 نیز دارای بافت نوساز است.

خرید آپارتمان در شاهین همانند خرید آپارتمان در دیگر محلات تهران می‌باشد، اما در ردیف محلات جدید قرار می‌گیرد. اکثر افرادی که در این محله نیز ساکن هستند به زبان شیرین آذری زبان و فارسی صبحت می کنند.

خرید آپارتمان در شاهین

ویژگی های بارز محله شاهین

از مکان‌های تفریحی آن می توان به بوستان‌های گلستان، گل بن، بزرگمهر و همچنین فضای سبز واقع در بزرگراه شهید ستاری می توان اشاره کرد.

اگر اهل ورزش هستید و تا به اینجا توصیف از محله شاهین شما را مجذوب خود کرده است، خوشحال باشید که 3 مجموعه ورزشی در رشته‌های مختلف تاسیس شده است.

بیمارستان‌های فوق تخصصی عرفان نیایش و امید در کنار دیگر مراکز درمانی، خیال شما را از رفت و آمد به دیگر مناطق تهران آسوده کرده است.

بررسی قیمت خرید آپارتمان در شاهین

اگر قصد خرید آپارتمان در شاهین تهران را دارید بایستی بدانید شما اقدام به خرید خانه‌هایی با بافت نو نموده اید از این رو برای هر یک متر مربع باید بین 29 تا 50 میلیون را پس انداز کرده باشید.

برای مثال در حال حاضر یک واحد مسکونی نوساز 90 متری با 3 سال ساخت، با امکانات (پارکینگ – آسانسور – انباری) متری 40 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. پس اگر شما به دنبال چنین خانه‌ای هستید باید نزدیک به 3 میلیارد و 600 میلیون تومان نقدینگی داشته باشید.

اما شما با نقدینگی کمتر از این هم می‌توانید اقدام به خرید آپارتمان در شاهین تهران کنید. هم‌ اکنون یک واحد 71 متری در با امکانات (آسانسور – انباری) در سایت ملکی دلتا آگهی شده است.

 

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن غلط است!

 رئیس اتحادیه مشاوران املاک از افزایش ۲۵ درصدی قراردادهای اجاره مسکن خبر داد و گفت: گزارش‌های غلط بانک مرکزی، بازار مسکن را دچار تشنج می‌کند.

اجاره مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، مصطفی قلی‌خسروی در نشست خبری با اشاره به این‌که گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن دقیق نیست، اظهار کرد: بانک مرکزی اعلام می‌کند که از آمار خام سامانه املاک و مستغلات (کد رهگیری) برای تهیه گزارش‌های خود استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از طریق اتاق ایران آمار خام سامانه را استفاده می‌کند، اما باید به این نکته اشاره کنیم 60 درصد معاملات بازار مسکن در این سامانه ثبت می‌شود و بانک مرکزی با حدس و گمان گزارش خود را از بازار مسکن تهیه می‌کند.

اجاره مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از عملکرد معاونت مسکن و ساختمان، افزود: زمانی که اعلام شد اتحادیه مشاوران املاک زیر نظر وزارت راه و شهرسازی می‌رود ما استقبال کردیم، این درحالی بود که اتاق اصناف و وزارت صمت از ما گلایه کردند چرا موافق این کار هستید.

قلی‌خسروی بیان کرد: در صورتی که اتحادیه زیرمجموعه وزارت راه شود، ما ارتقا پیدا می‌کنیم و تبدیل به کانون مشاوران املاک خواهیم شد.

وی در ادامه به آمار بازار مسکن اشاره کرد و گفت: از تاریخ اول فروردین 99 تا 16 مرداد 99 کل قراردادهای مسکن کشور 580 هزار و 508 فقره بوده که از این تعداد 298 هزار و 540 فقره مبایعه‌نامه و 277 هزار و 88 فقره اجاره‌نامه بوده است.

آمار قراردادهای ملکی

وی اضافه کرد: از تاریخ اول فروردین امسال تا 16 مرداد 1400 تعداد کل قراردادهای مسکن کشور با کاهش 6 درصدی به 546 هزار و 88 فقره رسیده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: از اول فروردین 1400 تا 16 مرداد 1400 تعداد کل قراردادهای شهر تهران با رشد منفی 12.2 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 105 هزار و 237 فقره کاهش یافته است.

قلی خسروی به قراردادهای اجاره مسکن اشاره کرد و افزود: قراردادهای اجاره مسکن (از طی بازه اشاره شده) از 64 هزار فقره سال 99 با رشد 25.12 درصدی به 80 هزار و 452 فقره افزایش یافته است.

 

نحوه محاسبه خسارت دیرکرد در تحویل ساختمان

 معمولا در قراردادها، بندی برای دیرکرد و تاخیر تعهدات درنظر گرفته می‌شود تا در صورت دیرکرد در تحویل ساختمان، طرف مقابل بتواند به شکل قانونی اعتراض کرده و خسارت خود را دریافت کند.

دیرکرد در تحویل ساختمان

 
به گزارش «مجله ملکی دلتا»، یکی از مسائلی که امروزه در قراردادها و معاملات املاک مشاهده می‌شود، مساله تاخیر در تنظیم سندرسمی یا تحویل‌ساختمان است که در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

تحویل ملک به خریدار

  • در اولین قدم، باید طرفین در مورد نحوه پرداخت مبلغ ملک به توافق برسند.
  • پس از آن یک بخشی از این مبلغ به صورت پیش‌پرداخت به فروشنده داده می‌شود.
  • نیاز است که در این مرحله یک مبلغی به عنوان حق‌فسخ تعیین شود.
  • طرفین موظف به دریافت کد اقتصادی هستند و باید درصدی را به عنوان حق‌الزحمه به مشاور‌ املاک بپردازند.
  • فروشنده متعهد می‌شود که بدون تاخیر، ملک را به خریدار تحویل دهد.
  • تحویل ملک باید در حضور سایر افراد انجام شود زیرا اگر تاخیری در اجرای تعهدات رخ دهد، هر یک از طرفینی که متضرر شده باید شاهدینی داشته باشد که صورت‌جلسه را امضا کرده باشند.
  • لازم به ذکر است که صرف دریافت کلید ملک کافی نیست و باید از ساختمان بازدید شود تا از خالی بودن آن اطمینان حاصل گردد.
  • مبلغ نهایی در زمان تحویل ساختمان به شخص فروشنده یا وکیل ملک قانونی او داده می‌شود و صورت‌جلسه تحویل ملک به امضای طرفین می‌رسد و در دو نسخه با حضور شاهدین تنظیم می‌شود.

دیرکرد در تحویل ساختمان

نحوه محاسبه خسارت دیرکرد در تحویل ساختمان

اصولا میزان خسارتی که در صورت دیرکرد باید پرداخت شود، در قرارداد با توافق طرفین مشخص شده است. این مبلغ ممکن است بر مبنای هر روز تاخیر یا هر هفته یا هرماه تاخیر تعیین شود.

گاهی ممکن است برخی از شروط قرارداد مانند زمان تحویل قیمت، به صورت شفاهی بین خریدار و فروشنده بیان شود. در این حالت اگر دو شاهد معتبر در زمان تعیین این شرط حضور داشته باشند، امکان پیگری قانونی آن وجود خواهد داشت.

علاوه‌بر‌این در برخی مواقع، ممکن است در قرارداد فروش یا پیش‌فروش، به خسارت دیرکرد اشاره نشود و طرفین به طور شفاهی و با حضور شاهد نیز در این باره صحبت و توافقی نکرده باشند.

در این حالت پیگیری تعهدات کمی پیچیده خواهد شد و تابع قواعد مخصوص به خود خواهد بود. در این شرایط، مشتری می‌تواند برای الزام به ایفای تعهد درخواست بدهد و بعد دادخواستی برای دریافت خسارت تاخیر تنظیم کند. در این‌صورت میزان خسارت و نحوه تعیین آن به عهده کارشناسان دادگستری خواهد بود.

زمانی‌که در قرارداد به صورت کتبی و یا به شکل شفاهی به مساله خسارت دیرکرد اشاره نشده باشد، مشتری به شرطی می‌تواند برای دریافت خسارت به دادگاه مراجعه کند که شخصا به تمام تعهدات خود پایبند بوده باشد. زمان تحویل ملک و میزان خسارت دیرکرد با نظر دادگاه و توافق طرفین تعیین می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «اقدامات حقوقی مهم پس از فروش ملک» در مجله ملکی دلتا بخوانید.

چگونه از خرید آپارتمان در تهران راضی باشیم؟

 خرید آپارتمان در تهران نیاز به یکسری آگاهی و اطلاعات دارد؛ در این راستا از سالم بودن ساختمان تا امضای قرارداد می‌تواند به شما در یک خرید خوب آپارتمان در تهران کمک کند.

خرید آپارتمان در تهران

بهترین خرید آپارتمان در تهران نیاز به دانستن برخی نکات ریز و درشت دارد. اگر از آن دسته افراد هستید که می‌خواهید اقدام به خرید آپارتمان در تهران کنید بهتر است از این توصیه ها مطلع شوید. به توصیه «مجله ملکی دلتا» با دانستن و آشنایی با ویژگی‌های خرید آپارتمان خوب قطعا بعد از امضای قرارداد خرید آپارتمان دیگر مشکل خاصی برای شما پیش نخواهد آمد. در ادامه می‌توانید برخی از این ویژگی‌ها را مشاهده کنید.

ویژگی خرید آپارتمان در تهران

ویژگی‌های خرید آپارتمان خوب در تهران

  • سعی کنید تنها به صحبت‌های صاحب ملک و مشاور املاک بسنده نکنید و خود در اسرع وقت به دیدن محله‌ای که قرار است خرید آپارتمان را انجام دهید، بروید.
  • بدون شک داشتن سازه‌های ساختمانی ایمن در برای مخاطرات و حوادث طبیعی، خیال شما را از خرید مطمئن خواهد کرد.
  • در صورتی که نمی‌توانید از مصالح مصرفی یا انواع آن که در آپارتمان بکار گرفته شده، اطلاع حاصل کنید بهتر است با مشاوران سایت ملکی دلتا گفتگویی داشته باشید.
  • اطمینان حاصل کردن از سازه‌های بتونی، قطر میلگردهای نیاز به تخصص و تبحر دارد. سعی کنید از یک مشاور کمک بگیرید.
  • به هنگام خرید آپارتمان خوب در تهران پیش از امضای قرارداد خرید حتما تمام بندهای آن را مطالعه کنید.
  • اسم مسکونی در اصل سند و مبایعه نامه حتما درج شده باشد.
  • یک آپارتمان خوب بیش از 3 طبقه بایستی حتما آسانسور داشته باشد. در صورتی که آپارتمان مورد پسند شما فاقد آسانسور می‌باشد در تصمیم خود کمی تامل کنید.
  • یک آپارتمان خوب در تهران دارای راه پله با حداقل عرض 90 سانتیمتر است.
  • چیزی که شما را راغب به خرید خوب آپارتمان در تهران می‌کند، نمای ساختمان است. در صورتی که نما از مصالح و سنگ استفاده شده باشد به راحتی می‌توانید آن را بشویید.
  • اگر آپارتمان مورد پسند شما پارکینگ دارد حتما ورود و خروجی را چک نمایید که در فصل یخ‌زدگی دچار مشکل نشوید.

اگر با ویژگی‌های یک آپارتمان خوب آشنا شده اید و قصد خرید دارید، بهتر است جستجوی اولیه خود را از سایت ملکی دلتا شروع نمایید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال خانه‌های گران قیمت هستید پیشنهاد می‌دهیم «معرفی خانه های 10 میلیاردی پایتخت» را مطالعه فرمایید.

رکورد‌های عجیب قیمت مسکن

 ستاریان، تحلیلگر ارشد حوزه مسکن گفت: رکود فعلی بازار مسکن نوعی حالت انتظار از سوی کنشگران املاک برای رسیدن به شرایط باثبات سیاسی است و اگر ثبات سیاسی اتفاق بیافتد باز هم قیمت‌ها در بازار مسکن صعودی خواهد بود.

بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، قیمت مسکن رکورد‌های عجیبی را به ثبت رسانده، اما در عین حال تنها بازاری بوده است که تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین قرار نگرفته و ریزش نداشته است.

در شرایطی که انتخاب بایدن به ریاست جمهوری امریکا موجب سقوط قیمت طلا و دلار شد و پیش از آن بازار سرمایه سقوط بی‌سابقه شاخص کل را تجربه کرده بود، قیمت‌ها در بازار مسکن تکان نخورد.

در این میان، بورس سال گذشته همین زمان، رکورد عبور شاخص کل از ۲ میلیون واحد را شکسته بود، اما به سراشیب افتاد و تا کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ریزش کرد. اما، مسکن همچنان صعودی ماند و جز نوسان‌های جزئی، سقوط قیمت را تجربه نکرد.

میانگین سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن در ۴ ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۱ درصد و متوسط رشد ماهانه قیمت در ۴ ماهه امسال ۰.۸ درصد است که ۱۳.۷ برابر امسال محسوب می‌شود!

بازار مسکن

بازار مسکن مشکل عرضه و تقاضا دارد

بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر ارشد حوزه مسکن هم رکورد قابل توجه دیگری از قیمت مسکن آورده و گفته است: در ۳۰ سال گذشته قیمت طلا و دلار حدودا ۱۸۰ برابر شده در حالی که مسکن ۱۲۰۰ برابر شده است که نشان می‌دهد این بخش ذاتا ظرفیت دارد و علت اصلی آن کمبود عرضه نسبت به تقاضاست.

به گفته ستاریان حدود پنج میلیون کسری مسکن داریم و هم اینکه اگر دولت جدید بخواهد راه ۵۰ سال گذشته را در بخش مسکن برود همین وضعیت ادامه پیدا می‌کند.

ستاریان تاکید کرده است: در ۵۰ سال گذشته هیچ وقت قیمت مسکن پایین نیامده است و بازار مسکن در مقاطعی راکد بوده، اما رکود تورمی نهفته داشته است. به این معنی که در مقاطع رکود، قیمت‌ها مثل یک فنر جمع شده و بعد در زمان رونق، پرش کرده است.

این تحلیلگران ارشد حوزه مسکن به کسانی که نیاز مصرفی در حوزه مسکن دارند، توصیه می‌کنند که بدون فوت وقت و هرچه زودتر مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند.

مطالعه بیشتر: مطلب «مستاجران تهرانی چه خانه‌هایی را می‌پسندند؟» در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.

توقف معاملات مسکن در جنوب شهر

 در تیرماه میانگین قیمت مسکن نسبت به خردادماه حدود یک درصد افزایش یافت، اما نکته قابل توجه این است که تورم ماهانه مسکن در تیرماه در 8 منطقه تهران، منفی بوده است.

طرح جامع مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، میانگین قیمت مسکن در مناطق جنوب شهر تهران رشد 7/ 1 درصدی نسبت به خردادماه را نشان می‌دهد و این در حالی است که رشد قیمت مسکن در مناطق شمالی حدود یک درصد بوده است.

تورم ماهانه مسکن نشان می‌دهد، رشد قیمت بیشتر در مناطق جنوب شهر نسبت به شمال شهر ریشه در ضرورت تنظیم فاصله قیمت مناطق مختلف دارد. در واقع در فازهای تورمی مسکن رابطه همیشگی قیمت در مناطق مختلف به هم خورده که این رابطه باید در میان‌مدت احیا شود.

به همین خاطر اکنون سرعت رشد قیمت مسکن در مناطق جنوبی شهر بیشتر از مناطق شمالی است تا به این ترتیب به تدریج فاصله قیمتی نامتعارف که میان سطوح قیمتی این دو شکل گرفته، تعدیل شود و به وضعیت نرمال بازگردد.

تورم ماهانه مسکن

نگاهی به آمار حجم معاملات مسکن

بررسی حجم معاملات مسکن به تفکیک مناطق در تیرماه نیز نشان‌دهنده توقف نسبی خرید آپارتمان در برخی از مناطق جنوبی شهر است. به‌ طور کلی حجم معاملات در مناطق 15 تا 21 شهر تهران نسبت به خرداد کاهشی بوده، اما در این بین در برخی از مناطق مانند 16 و 20 میزان افت ماهانه معاملات از 30 درصد هم بیشتر بوده است.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در میانگین قیمت مسکن در معاملات یک ماهه تیرماه اثرگذار است. در واقع اگر وضعیت معاملات در جنوب شهر در تیرماه هم مانند خردادماه بود و تا این حد کاهش پیدا نمی‌کرد، تورم مسکن در گزارش رسمی می‌توانست از یک درصد اعلامی کمتر و حتی منفی باشد.

در عوض در ماه گذشته معاملات در سه منطقه شمال شهر که به عنوان گران‌ترین مناطق پایتخت شناخته می‌شوند، یعنی مناطق یک تا سه افزایشی بوده است، به این ترتیب که در منطقه یک و سه هر کدام 13 درصد رشد و در منطقه دو 20 درصد رشد معاملات رقم خورده است.

در پایان لازم به ذکر است که تورم ماهانه مسکن به نحوی پیش رفته است که فعالان بازارهای مختلف پی‌برده‌اند که بازار مسکن با توجه به وضعیت مناقشات برجامی همچنان ظرفیت افزایش قیمت را دارد و به همین خاطر تصمیم گرفتند سرمایه خود را از بورس خارج کرده و روانه بازار مسکن کنند.

مطالعه بیشتر: مطلب «میانگین قیمت خانه در یوسف آباد» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

زنگ خطر پدیده پانسیون‌ نشینی

 چندی پیش رئیس اتحادیه هتلداران تهران خبر از کوچ مستأجران از خانه‌ها به پانسیون‌ ها به‌ دنبال گران شدن قیمت اجاره‌بها داده بود که در ادامه به تحلیل این موضوع خواهیم پرداخت.

پانسیون

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، در حالی شاهد افزایش پدیده پانسیون‌ نشینی هستیم که حتی اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در زمینه رواج پانسیون‌ نشینی در کلانشهرها در یکی دو سال اخیر هشدار می‌دهد.

پانسیون‌ نشینی و به عبارت بهتر زندگی آکواریومی یکی از پدیده‌های زندگی شهری است که در پی کمبود و گرانی مسکن و بالا بودن بهای اجاره‌نشینی شکل می‌گیرد.

از آنجایی که پانسیون در قیاس با سایر مراکز اقامتی ارزان‌تر است و به همین خاطر هر وقت امواج کشنده رکود و تورم از راه می‌رسند، بسیاری از دانشجویان و کسانی که برای کار از شهرستان‌ها به کلانشهرها مهاجرت می‌کنند یا افراد مجردی که دیگر نمی‌خواهند در خانه پدری و مادری زندگی کنند اما درآمد مالی چندانی هم ندارند یک تخت کرایه کرده و با حداقل امکانات رفاهی در کنار چند نفر دیگر که حداقل به لحاظ سطح درآمد ویژگی مشترکی با هم دارند، زندگی می‌کنند.

پانسیون

با وجود این، پرسش این است که رواج پانسیون‌ نشینی در حالی که بسیاری از این مراکز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز فعالیت دارند چه آثار و پیامدهایی دارد؟

مجید ابهری، آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری به قدس می‌گوید: در پانسیون‌ها چند نفر با فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های تربیتی مختلف در یک اتاق زندگی می‌کنند و به همین خاطر اغلب با هم دچار مشکل می‌شوند. یعنی تضادهای رفتاری در این گونه اماکن بیشتر از تعامل رفتاری است. ضمن این، هرچه به تعداد این‌گونه مراکز اقامتی افزوده شود بیشتر از تشکیل خانواده‌ فاصله می‌گیریم.

وی در انتها گسترش زندگی پانسیونی در کلانشهرهای کشور را آسیب‌زا می‌داند و می‌گوید: اینگونه زندگی‌ها نشان دهنده فاصله گرفتن افراد از خانواده است.

مطالعه بیشتر: مطلب «رکورد‌های عجیب قیمت مسکن» را در سایت مجله ملکی دلتا بخوانید.

صفحه قبل 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 صفحه بعد